دسته‌بندی نشده

Domain Authority یا اعتبار دامنه چیست؟

به این post امتیاز دهید

Domain Authority، قدرت دامنه یا اعتبار دامنه (DA) امتیازی است که موتور جستجو به دامنه می‌دهد. این معیار توسط شرکت Moz توسعه داده شده است و پیش‌بینی می‌کند که چگونه وب‌سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERPs) رتبه‌بندی می‌شود. امتیازبندی اعتبار دامنه بین ۱ تا ۱۰۰ است امتیاز بالاتر نشان‌دهنده توانایی بیشتر برای گرفتن رتبه بهتر است.

اعتبار دامنه با ارزیابی چندین فاکتور محاسبه می‌شود که شامل لینک به دامنه اصلی و تعداد کل لینک‌ها است. این امتیاز برای مقایسه وب‌سایت‌ها و قدرت رتبه‌بندی در طول زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از ابزارهایی مانند MozBar (یکی از افزونه‌های کروم)، Link Explorer (یک ابزار تحلیلی)، بخش تحلیل SERP از ابزار Keyword Explorer و بسیاری دیگر از ابزارهای SEO که توسط کمپانی Moz ارائه می‌شود، می‌توانید اعتبار دامنه وب‌سایت را مشاهده کنید. با استفاده از Domain Authority شرکت Moz می‌توانید به صورت رایگان اعتبار دامنه خود را بررسی نمایید.

چگونه اعتبار دامنه را بررسی کنیم

اعتبار دامنه چگونه محاسبه می‌شود؟

اعتبار دامنه با ارزیابی فاکتورهای مختلف، از جمله تعداد لینک‌ها به دامنه روت (root) و تعداد کل لینک‌ها محاسبه می‌شود. این متریک تنها معیاری مقایسه‌ای است و گاه برای بررسی رشد یک وبسایت در طول زمان استفاده می‌‌شود. اعتبار دامنه به هیچ‌وجه فاکتور رتبه‌بندی یا رنکینگ فاکتور (Ranking Factor) در گوگل نیست.

در سال ۲۰۱۹ شرکت ماز (Moz) اعلام کرد که برای پیش‌بینی اینکه گوگل چگونه دامنه‌های مختلف را در صفحه نتایج خود نشان می‌دهد از الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده می‌کند. برای مثال دامنه A اگر به طور کلی توسط گوگل در صفحه نتایج بیشتر نشان داده شود احتمالا از دامنه B اعتبار دامنه بالاتری دارد.

هنگامی که اعبار دامنه هر وبسایتی را در طول زمان مانیتور می‌کنید، توجه داشته باشید که رشد دادن این اعتبار، از ۱۰ به ۲۰ بسیار کار ساده‌تری نسبت به رشد دادن آن از ۷۰ به ۸۰ است. برای مثال وبسایت فیسبوک را در نظر بگیرید. حال فرض کنید ۱۰۰ خانه در اینترنت برای جای دادن صفحات فیسبوک و رقیب‌های آن وجود دارد. فیسبوک به علت بکلینک پروفایل بسیار قدرتمندی که دارد اگر  ۸۰ خانه را پر کرده باشد تنها ۲۰ خانه برای رقبا باقی می‌ماند.  به همین علت است که می‌گوییم قدرت دامنه یک متریک مقایسه‌ای است و مطلق نیست.

دامین آتوریتی خوب چند است؟

به طور کلی، سایت‌هایی با تعداد زیادی لینک‌های خارجی باکیفیت (مانند Wikipedia یا Google.com) در مقیاس اعتبار دامنه در بالاترین رتبه قرار دارند، درحالی‌که سایت‌های کسب‌وکارهای کوچک یا سایت‌هایی با تعداد محدودی لینک داخلی امتیاز قدرت دامنه بسیار پایین‌تری را کسب می‌کنند. همواره امتیاز اعتبار دامنه وب‌سایت‌های جدید از امتیاز ۱ شروع می‌شود.

از آنجا که اعتبار دامنه ابزاری برای پیش‌بینی توانایی رتبه‌بندی سایت محسوب می‌شود، داشتن امتیاز بالای DA نباید تنها هدف شما باشد. به امتیاز DA سایت‌هایی که مستقیماً در SERPs رقیب شما هستند نگاه کنید. هدف شما باید این باشد که امتیاز بیشتری از رقبای خود کسب کنید.

زمانی که تحقیقاتی روی صفحه نتایج انجام می‌دهید و تعیین می‌کنید که کدام سایت لینک پروفایل قوی‌تر نسبت به بقیه دارد، بهتر است از متریک‌های مقایسه‌ای (به‌جای مقایسه با یک امتیاز ثابت و مشخص) استفاده کنید؛ چرا که همانطور که گفتیم اعتبار دامنه یک ابزار مقایسه‌ای است و عدد مشخصی برای نشان دادن اعتبار دامنه خوب یا بد وجود ندارد. شما می‌توانید با بررسی زمینی که در حال بازی در آن هستید رقبا را تحلیل کنید و خود را در یکی از دسته‌بندی‌های ضعیف، متوسط، قوی دسته‌بندی کنید.

چگونه می‌توان قدرت دامنه را افزایش داد؟

نفوذ مستقیم روی قدرت دامنه دشوار است. به طور کلی بهترین کار برای افزایش دادن اعتبار دامنه بهبود کیفیت و کمیت تعداد بک‌لینک‌ها است. اما نکته مهمی که باید به توجه کنید این است که اعتبار دامنه بالا نبای هدف شما باشد. هدف شما باید ارائه تجربه کاربری مناسب و متعاقبا بالا بردن فروش باشد. دامین آتوریتی بالا برای شما فروش نمی‌آورد. از طرفی اگر شما تجربه خوبی برای مخاطب فراهم نکنید نمی‌توانید از این راه کسب درآمد کنید.

پس توجه داشته باشید به جای تمرکز روی دامین آتوریتی روی بهبود کیفیت محتوای وبسایت، بالا بردن سرعت بارگذاری وبسایت و ارائه خدمات و محصولات باکیفیت تمرکز کنید. اگر قصد خرید هاست قوی دارید روی آن کلیک کنید.

اگر به ایده کسب‌وکاری در ذهن دارید ولی هنوز اقدام به خرید دامنه نکرده‌ید حتما از این صفحه دیدن کنید. تفاوت هاست و دامنه در این است که هردو کارکردهای مختلفی دارند ولی برای داشتن وبسایت خود به هردو آن‌ها نیاز دارید. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید روی لینک آن کلیک کنید.

چرا اعتبار سایت من تغییر می‌کند؟

موارد زیر می‌توانند عاملی برای تغییر اعتبار دامنه وبسایت شما باشد:

  • رشد پروفایل بکلینک شما تا آن لحظه در دیتابیس گوگل ثبت نشده است.
  • سایت‌های با اعتبار بالا در زمینه کاری شما، رشد قابل‌توجهی داشته‌اند و به همین دلیل قدرت دامنه شما کاهش یافته است.
  • از لینک‌هایی استفاده کرده‌اید که در رتبه‌بندی گوگل تاثیری ندارند.
  • لینک‌های وبسایت دوباره کراول شده‌ند و تعداد بیشتر یا کمتری از لینک‌های دامنه شما را نسبت به گذشته پذیرفته شده است.
  • اعتبار دامنه در طیف امتیازات پایین قرار دارد و به همین علت به تغییرات حساس‌تر است.

می‌توانید در زمینه چگونگی تفسیر این نوسانات در امتیازات اعتبار در اینجا مطالعه کنید.

اگر سنگاپور در سال ۲۰۱۵ بهترین کیفیت هوا را داشته باشد و در سال ۲۰۱۶ آن را بسیار بهبود بخشد، آیا تضمینی وجود دارد که همچنان رتبه اول را داشته باشد؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر دانمارک نیز کیفیت هوای خود را بهبود بخشد یا نیوزلند (که در سال ۲۰۱۵ در رتبه‌بندی قرار نداشته است) به سیستم رتبه‌بندی بپیوندد؟ ممکن است کشورهای دوم تا دهم همگی بهبود یابند و سنگاپور به رتبه یازدهم سقوط کند، حتی باوجود اینکه بهتر شده است و نه بدتر؛ زیرا فاکتورهای زیاد دیگری در این بازی وجود دارند. رتبه‌بندی سنگاپور به‌رغم هرگونه اقدام (بی‌عملی) در هر بخش، می‌تواند تغییر کند.

مقاله دامین آتوریتی یا اعتبار دامنه چیست توسط تیم محتوای مجله هاست ایران تهیه شده است. هاست ایران یکی از معتبرترین و باسابقه‌ترین وبسایت‌های ارائه دهدنه سرویس وب‌هاستینگ است. در صورتی که نیاز به خرید CDN یا سرویس‌های دیگر مانند خرید سرور مجازی ابری VPS برای بالا بردن سرعت بارگذاری و زمان در دسترس بودن وبسایت خود دارید ار این صفحات دیدن کنید. همچنین اگر این مقاله برای شما مفید و جالب بوده است لطفا با نوشتن نظرات و تجارب خود ما را در بهبود هرچه بیشتر مقاله یاری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  84  =  92

دکمه بازگشت به بالا