مجله خبری هاست ایران » طراحی و توسعه » گرافیک » ۹ گرایش پرطرفدار طراحی گرافیک در سال ۲۰۱۷
طراحی و توسعه گرافیک

۹ گرایش پرطرفدار طراحی گرافیک در سال ۲۰۱۷

گرایش طراحی در سال 2017

در این مطلب می‌خواهیم تمامی گرایش های پرطرفدار طراحی گرافیک سال ۲۰۱۷ را به شما معرفی کنیم. این گرایش‌ها شامل تکنیک‌های ترکیبی، تایپوگرافی، طراحی و قالب‌بندی و حتی سینماگراف هستند.

سال ۲۰۱۷ سالی است که طراحی در آن به ریشه‌های بنیادی و طبیعی بازگشته است. نقطه‌ی آغاز این بازگشت هم از رنگ سال پنتون شروع شد. موسسه پنتون که هرسال یک یا دو رنگ را به‌عنوان رنگ سال برمی‌گزیند، امسال رنگ سبز چمنی را برای سال ۲۰۱۷ معرفی کرد. این انتخاب از جانب پانتون بر اساس معنای آغاز، تازگی و احترام به محیط‌زیست صورت گرفته است.

رنگ سال 2017

سبز چمنی رنگی است که با طراوت و تازگی‌اش، روزهای نخستین بهار را به‌یاد می‌آورد. این رنگ مفهوم تنفس، حفظ و قدردانی از فضای سبز را دربردارد.

حالا اجازه دهید نگاه نزدیک‌تری به گرایش‌های گرافیکی سال ۲۰۱۷ بیاندازیم. بسیاری از این تکنیک‌ها در طراحی‌های چاپی و آنلاین دیده می‌شوند درحالی‌که برخی تنها در طراحی صفحات وب وجود دارند.

رنگ‌های زنده، جسور و چشم‌گیر

در سال‌های گذشته بسیاری از طراحان از رنگ‌های کم ریسک و خنثی در طراحی‌ها و ترکیب‌های رنگی استفاده می‌کردند. استفاده از این رنگ‌ها درواقع به‌منظور خلق طرحی مرتب و منظم بوده است. در این سال‌ها شاهد حضور رنگ‌های روشن و خنثی مانند سفید، مشکی و طیف طوسی در اکثر طراحی‌ها بوده‌ایم؛ اما حالا در سال ۲۰۱۷ انتظار داریم رنگ‌های شاد و درخشان ببینیم. این گرایش پیش‌تر در سال ۲۰۱۶ آغاز شد اما انتظار می‌رود سرعت گسترش آن امسال بیشتر باشد. حالا که موسسه پنتون رنگ سبز چمنی را برای امسال معرفی کرده، منتظریم طراحان هم رنگ‌هایی را از طبیعت برگزینند و حتی آن‌ها را تشدید کنند. این گرایش درزمینه‌ی عکاسی با استفاده از عکس‌هایی مملو از رنگ دیده می‌شود.

رنگ های زنده و جسورانه در عکاسی

به‌کارگیری این تکنیک درزمینه‌ی طراحی گرافیکی الزاماً به این معنی نیست که همه کمپانی‌ها باید انقلابی از رنگ ایجاد کنند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از  روی پس‌زمینه به رنگ خنثی نمای جذاب و تازه‌ای بیافرینند و از اصول قبلی‌شان هم خیلی فاصله نگیرند.

رنگ‌های شاد و گیرا در طراحی گرافیک

رنگ های زنده و جسورانه در طراحی گرافیک

انتقال رنگ‌ها و گرادیانت

تکنیک دگرگون کردن یا ترنزیشن رنگ‌ها یکی از رایج‌ترین گرایش‌های طراحی روز است. استفاده از گرادیانت چند سالی است که آغاز  و سرعت گسترش آن امسال بیشتر شده است. دگرگونی رنگ‌ها تقریباً همه‌جا از طراحی لوگو گرفته تا دکمه‌های گرافیکی و طراحی‌های چندلایه دیده می‌شود. بسیاری از کمپانی‌های معروف از این طراحی کمک گرفته‌اند و لوگوهایشان را از طرح ساده و تک‌رنگ به چندرنگ تبدیل کرده‌اند. انتظار می‌رود کمپانی‌های بیشتری از این طراحی در زمینه‌‌های چاپی و آنلاین استفاده کنند.

گرادیانت در طراحی لوگو

الگوها و اشکال هندسی

این ترند در سال ۲۰۱۶ شروع شد و قطعاً امسال هم ادامه پیدا خواهد کرد. سال گذشته شاهد ترکیب‌هایی متشکل از طراحی‌های ساده و تخت در کنار طرح‌های گرافیکی بودیم. در این طرح‌ها سعی شده بود که سادگی رعایت شود و تجربه کاربری بهبود پیدا کند. انتظار می‌رود امسال بیشتر شاهد گسترش این طراحی‌ها باشیم. همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، سال ۲۰۱۷ سال بازگشت به طبیعت است؛ بنابراین انتظار داریم بیش‌ازپیش شاهد ظهور طرح‌ها و الگوهایی الهام گرفته از طبیعت مانند مرمر، سنگ‌های قیمتی و گیاهان باشیم. طرح‌های نقاشی شده که با یک تایپوگرافی ساده روی آن تضاد ایجادشده است هم به خلق یک اثر چشمگیر هنری منجر می‌شود.

الگوها و اشکال هندسی در طراحی گرافیک

درزمینه‌ی بسته‌بندی و طراحی برند هم به‌کارگرفتن طراحی‌های ساده و الگوها در کنار هم می‌تواند محصولی رنگی و جذاب بسازد. این طرح‌ها کاملاً هنری و معاصر هستند.

از طرف دیگر لزومی ندارد الگوهایی که انتخاب می‌کنید حتماً چندرنگ یا قرینه باشند. فقط باید طرح‌هایی انتخاب کنید که جلوه‌های بصری آن‌ها الگوی طبیعی داشته باشند. همین موضوع باعث می‌شود طراحی انتخابی شما با مد روز کاملاً هماهنگ شود.

الگوها و اشکال هندسی در بسته بندی

الگوها و اشکال هندسی نوشتاری

ساده گرایی (مینیمالیسم)

برای کسانی که طرفدار عملکرد در کنار سادگی هستند، خبرهای خوبی داریم. ریشه‌های ساده گرایی به پیش‌تر از قرن بیستم بازمی‌گردد اما امروزه بیش از هرزمان دیگری طرفدار دارد. برقراری ارتباط در این نوع از طراحی بسیار آسان است و همین موضوع باعث شده بسیاری از برندها و تکنیک‌های طراحی از آن استفاده کنند؛ مثلاً استفاده از فضای سفید در طراحی باعث حذف فوکال پوینت یا نقطه کانونی شده و فضایی بزرگ‌تر را القا می‌کند. طراحی‌ها و تایپوگرافی‌های خیلی ساده که از طراحی اسکاندیناوی الهام گرفته‌شده، امسال هنوز هم پرطرفدار خواهند بود و برندهایی که این رویکرد طراحی را انتخاب می‌کنند، آراسته و شیک به نظر خواهند رسید. اگر در طراحی موردنظرتان قصد دارید فقط کمی رنگ اضافه کنید، پیشنهاد ما افزودن یک رنگ براق و چشم‌گیر به میزان اندک است.

طراحی مینیمال

طراحی رتروی مدرن

رتروی مدرن مدت‌ زیادی است که در طراحی‌ها وجود دارد. درواقع این نشانه‌های مدرن است که به retro اضافه‌شده و آن را به شکل امروزی‌اش درآورده است. استفاده از حروف و رنگ‌ها به شیوه مدرن در این طراحی باعث ایجاد طرح‌هایی شده که گذشته و حال را باهم ترکیب می‌کند. کلید موفقیت در یک طرح رتروی مدرن، حفظ اصالت، ساده‌سازی و تلاش برای مدرن کردن تمامی المان‌های است که در گذشته بیش از دیگر اجزا به چشم می‌آمدند. در سال ۲۰۱۶ شاهد محبوبیت Modern retro در طراحی لوگو، طرح‌بندی‌های چاپی، بسته‌بندی محصولات و همچنین در صفحات وب بودیم. شاید امسال شاهد تغییراتی در رنگ‌های استفاده‌شده در این طراحی‌ها باشیم و قهوه‌ای و طوسی جای خود را به رنگ‌های شاد بدهند؛ اما به‌طور قطعی می‌توان گفت امسال شاهد رشد محبوبیت این شیوه‌ی طراحی خواهیم بود.

طراحی مدرن رترو

طرح‌بندی‌های ماژولار

قالب ماژولار سعی دارد متن را به قطعه‌های مختلف تقسیم کرده و هرکدام را به شکل متفاوتی نمایش دهد. طراحی ماژولار اصلاً روال تازه‌ای نیست اما محبوبیت آن در سال‌های اخیر افزایش‌یافته است. فرقی ندارد طراحی‌ شما در قالب چاپ‌شده عرضه شود یا روی صفحات وب قرار گیرد؛ وقتی از متن طولانی استفاده می‌کنید، توجه مخاطب را از دست می‌دهید. طراحان گرافیک به این نتیجه رسیده‌اند که به‌خصوص درزمینه‌ی طراحی‌های آنلاین و صفحات وب وقتی اطلاعات درون صفحه مدیریت شده و منظم چیده شود، مخاطبان بیشتری جذب آن خواهند شد. طراحی ماژولار یک ابزار مفید مدیریت اطلاعات است که وقتی به‌خوبی اجرا شود می‌تواند طراحی را حرفه‌ای نشان دهد. انتظار می‌رود امسال طراحی ماژولار را بیش از گذشته درزمینه‌ی طرح‌های چاپی و طراحی وب مشاهده کنیم.

طرح‌بندی‌های ماژولار در گرافیک سایت

عکاسی جسورانه و متن‌ چشم‌گیر

درحال حاضر این گرایش در طراحی را می‌توان ستون اصلی دنیای طراحی گرافیکی دانست. ترکیب میان عکس‌های گیرا و متن‌هایی که نظر بیننده را جلب می‌کنند بدون آنکه حوصله مخاطب را سر ببرند، پیام خود را آشکارا منتقل می‌کنند. این پیام‌ها برای مخاطبانی طراحی می‌شود که مایل هستند وقت کمتری را صرف خواندن صفحات کنند و می‌خواهند مطلب اصلی را مختصر ببینند. ازنظر بصری، این تکنیک باید به‌گونه‌ای اجرا شود که عکس و متن مکمل هم باشند و بین آن‌ها تضادی در جهت جلب‌توجه مخاطب و افزایش زیبایی بصری ایجاد شود.


مقاله مرتبط: نمونه هایی از استفاده تایپوگرافی در طراحی سایت


ترکیب تصاویر جسورانه با نوشته های بزرگ

این ترکیب گیرا بیش از همه‌چیز برای بیلبوردهای تبلیغاتی فیزیکی و کمپین‌های تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی مناسب است. این روش در طراحی‌های گرافیکی‌ای استفاده می‌شود که در آن‌ها کم‌ترین اطلاعات بتواند پیام مربوط را به‌سرعت منتقل کند.

سینماگراف

سینماگراف یک روش طراحی ساده و مؤثر برای مشکل کمبود وقت در تبلیغات به‌حساب می‌آید. بازاریاب‌ها باید از ابزاری استفاده کنند که بتواند با روشی جالب و در کمترین زمان توجه مخاطب را جلب کند و سینماگراف برای این منظور بهترین ابزار است. Cinemagraph ممکن است شما را به یاد فایل‌های GIF بیاندازد، اما درواقع عکس‌های هستند که تنها یک عنصر متحرک در آن‌ها وجود دارد. این تکنیک باعث می‌شود عکس‌ها واقعی و زنده به‌نظربرسند. حالا که رقابت بین بازاریاب‌ها زیاد است ما هم انتظار داریم امسال شاهد استفاده بیشتری از این تکنیک باشیم.

سینماگراف

طراحی متریال

طراحی متریال احتمالاً چشم‌گیرترین و بزرگ‌ترین گرایش طراحی امسال است. گوگل این پلتفرم طراحی را با هدف تسهیل روند طراحی توسط طراحان و رابطه کاربران با اینترنت، ایجاد کرد. بMaterial design یا طراحی ماده بر مبنای حرکت و جلب‌توجه بیننده عمل می‌کند.

در این شیوه زیبایی بصری بدون هیچ پیچیدگی‌ای می‌تواند با کاربر ارتباط برقرار کند. متریال دیزاین با الهام از موادی که در طبیعت وجود دارند مانند کاغذ و جوهر، طرح‌هایی را می‌آفریند که در عین ریشه داشتن در واقعیت، مینیمال و سبک هستند. کاغذ یک شیء قابل‌لمس است که می‌تواند سایه هم ایجاد کند و انعطاف‌پذیر هم هست. پس با درنظرگرفتن این موارد اگر به طراحی آن بپردازید باید با حفظ سبک اینترنت، به طراحی خود عمق بیافزایید.

طراحی به سبک متریال

با استفاده از رنگ‌های زنده، تضاد و تایپوگرافی در طراحی‌هایتان باید کاربر را راهنمایی کرده و آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهید تا در مسیر هدف شما قرار گیرند. طراحی متریال شباهت بسیاری به طراحی تخت دارد اما وجه تمایز آن‌ها در تأکید بر قصد و خودخواستگی در طراحی متریال است.