آموزش وب مستریآموزش وردپرس

راهنمای کامل افزایش سرعت وب‌سایت وردپرسی

۵/۵ - (۱ امتیاز)

یکی از دغدغه‌های صاحبان وبسایت‌های وردپرسی به‌خصوص سایت‌های فروشگاهی، افزایش سرعت سایت و به طبع آن افزایش فروش و درآمد است، زیرا وبسایتی که سرعت مناسبی نداشته باشد توسط بازدیدکنندگان نادیده گرفته شده و از نظر سئو نیز دچار مشکلات زیادی می‌شود. بنابراین رفع مشکلاتی که منجر به کندی وردپرس می‌شوند بسیار حائز اهمیت است.

احتمالاً برای شما پیش آمده که با کندی سرعت سایتتان مواجه شوید، به‌ویژه اگر از وردپرس استفاده می‌کنید. این مشکل در سایت‌های وردپرسی رایج است و دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد؛ از جمله انتخاب هاست نامناسب، پایگاه داده سنگین، قالب‌های سنگین و غیر بهینه، حجم بالای صفحات و تصاویر، نصب افزونه‌های نامعتبر، استفاده از نسخه قدیمی PHP و غیره. ذکر تمامی این دلایل از حوصله این مطلب خارج است. در این مقاله، قصد داریم مهم‌ترین و شایع‌ترین عوامل را با هم مرور کرده و راه‌حل‌های رفع آن‌ها را بررسی کنیم.

 

روش‌های تست سرعت سایت

  • استفاده از سایت‌های تست سرعت و آنالیزور مانند GTmetrix

سایت GTmetrix یکی از محبوب‌ترین و حرفه‌ای‌ترین سایت‌های تست سرعت و آنالیز سایت است که آمار دقیقی از وضعیت لود سایت ارائه می‌دهد. آموزش کامل این سایت را میتوانید در این لینک مطالعه کنید.

مطلب پیشنهادی: چگونه با استفاده از Gtmetrix سرعت وب‌سایت را افزایش دهیم؟

  • استفاده از ابزار inspect در مرورگر گوگل کروم

در مرورگر گوگل کروم با کلید F12 ابزاری به نام inspect باز می‌شود که در تب network با زدن کلیدهای ترکیبی crtl + R صفحه ریلود شده و تمام ریکوئست‌های سایت را در هنگام لود شدن مشاهده کرده و خطاها و مشکلات را بیابید.

استفاده از ابزار inspect در مرورگر گوگل کروم

  • بررسی فایل error log در public_html هاست

در مسیر public_html هاست، احتمالاً فایلی به نام error log مشاهده می‌کنید. این فایل، لیست تمامی خطاها و ارورهای به وجود آمده در وب‌سایت را با تاریخ و ساعت دقیق ذخیره می‌کند و همچنین می‌تواند در یافتن ریشه مشکلات بسیار کمک‌کننده باشد.

  • بررسی کوئری‌های کند با افزونه query monitor

یکی از افزونه‌های بسیار کاربردی در وردپرس، Query Monitor است. این افزونه می‌تواند کوئری‌های کند، خطاهای PHP و مشکلات API را به راحتی در هر صفحه به شما نشان دهد تا بتوانید برای رفع آن‌ها اقدام کنید.

https://fa.wordpress.org/plugins/query-monitor/

راه‌های افزایش سرعت وردپرس

پس از آشنایی با روش‌های تست سرعت سایت، در این بخش به بهترین راه‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی خواهیم‌پرداخت:

  • استفاده از افزونه کش جهت افزایش سرعت وردپرس

به طور کلی کش به فایل‌هایی گفته می‌شود که هنگام بازدید از یک وبسایت در مرورگر شما ذخیره می‌شوند تا در مراجعه بعدی با استفاده از آنها وبسایت سریع‌تر لود شود.

این فایل‌ها معمولا css، جاوا اسکریپت و تصاویر هستند که با استفاده از افزونه‌های کش می‌توانید آن‌ها را مدیریت کنید.

بهترین افزونه‌های کش وردپرس به شرح زیر هستند:

  • Wp rocket: یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های کش wp rocketاست که با تنظیمات و امکانات شخصی‌سازی بسیار گسترده تبدیل به یکی از بهترین گزینه‌ها جهت افزایش سرعت وردپرس شده است.
  • Litespeed cache: اگر سرویس هاست شما به وب سرور لایت اسپید مجهز است، توصیه می‌شود جهت افزایش سایت وردپرسی خود افزونه لایت اسپید کش را نصب کنید. ضمنا تمام سرویس‌های هاست اشتراکی در هاست ایران به وب سرور لایت اسپید مجهز هستند.
  • W3 Total Cache: یکی دیگر از افزونه‌های محبوب در زمینه کش و افزایش سرعت سایت های وردپرسی W3 Total Cache است. این افزونه نیز تنظیمات بسیار زیاد و پیشرفته‌ای دارد و ممکن است کار با آن برای افراد مبتدی کمی سخت باشد، اما یکی از مزیت‌های آن رایگان بودن آن است.
  • استفاده از سرویس‌های CDN جهت افزایش سرعت وردپرس

شبکه توزیع محتوا یا همان CDN مجموعه‌ای از سرورها در نقاط مختلف کشور و دنیا هستند که به نحوی تنظیم شده‌اند تا محتوای وبسایت‌ها را به صورت کش در خود ذخیره کنند و در هنگامی که یک بازدید کننده قصد دارد از آن سایت بازدید کند، نزدیک ترین سرور از نظر موقعیت مکانی محتوای کش شده را به کاربر تحویل دهد.

توجه داشته باشید هنگامی استفاده از CDN تاثیر مثبتی در سرعت لود سایت خواهد داشت که قبل از آن از هر نظر سایت خود را بهینه کرده باشید و در قدم آخر از این سرویس استفاده کنید.

  • بهینه‌سازی تصاویر جهت افزایش سرعت وردپرس

این کار را می‌توانید به صورت دستی با نرم‌افزارهایی مانند فوتوشاپ انجام دهید یا با نصب افزونه‌های مخصوص کار خود را راحت کنید.

چند مورد از بهترین افزونه‌های بهینه‌سازی تصاویر در وردپرس به شرح زیر هستند.

  • Smush: این افزونه محبوب‌ترین پلاگین جهت کاهش و بهینه‌سازی تصاویر در وردپرس است، این افزونه می‌تواند تصاویری که قبل از نصب در سایتتان بارگذاری شده‌اند را بهینه‌سازی کرده و هر تصویری پس از نصب این افزونه در سایت بارگذاری شد به صورت خودکار بهینه می‌شود.
  • Optimus: این افزونه می‌تواند تا ۷۰ درصد حجم تصاویر را بدون افت کیفیت به صورت خودکار کاهش دهد و این کار را با ارسال تصویر به سرور خود و سپس دریافت مجدد آن انجام می‌دهد.

https://wordpress.org/plugins/optimus/

  • Imagify: این افزونه نیز به صورت خودکار حجم تصاویر را کاهش می‌دهد تا سایت وردپرسی شما سرعت بهتری داشته باشد.

https://wordpress.org/plugins/imagify/

  • Short pixel: این افزونه با پشتیبانی از فرمت‌های مختلف می‌توانید به راحتی تمام تصاویر سایت شما را تغییر داده و بهینه کند. لازم به ذکر است که این افزونه با انواع اسلایدرها و فروشگاه‌سازها نیز سازگار است.

 

  • بهینه‌سازی پایگاه داده جهت افزایش سرعت وردپرس

در این روش نیاز جدا از اینکه افزونه‌هایی هستند تا کار شما را جهت بهینه‌سازی دیتابیس آسان‌تر کنند اما می‌بایست قبل از هرچیز از هاست یا دیتابیس خود بکاپ بگیرید تا در صورت بروز مشکل دچار دردسر نشوید.

قبل از هرچیز افزونه‌ها، تم‌ها و پست‌های قدیمی و بلااستفاده را حذف کنید. البته مراقب باشید حذف آن پست به سئو شما آسیبی نزند. سپس کامنت‌های تایید نشده و هرز را در WP_Comments حذف کنید. البته می‌توانید با استفاده از افزونه‌هایی مانند Akismet از ارسال کامنت‌های اسپم جلوگیری کنید.

در phpMyAdmin هاست نیز می‌توانید با انتخاب جداول مورد نظر با گزینه Optimize table آنها را بهینه‌سازی کنید.

در آخر افزونه‌هایی مانند wp rocket، WP-Optimize و Advanced Database Cleanser می‌توانند در بهینه‌سازی دیتابیس بسیار مفید واقع شوند.

 

  • بهینه‌سازی کدهای css و جاوا اسکریپت جهت افزایش سرعت وردپرس

یکی دیگر از راه‌های افزایش سرعت سایت‌های وردپرسی بهینه‌سازی یا مینیفای کردن کدهای css و جاوا اسکریپت است، هر چقدر تعداد کدها بیشتر باشد یا طولانی‌تر باشند خواندن و اجرای آن‌ها توسط مرورگر طولانی‌تر خواهد بود بنابراین سرعت لود سایت کاهش پیدا می‌کند.

بهینه‌سازی کدهای css و جاوا اسکریپت روش‌های مختلفی دارد، اما از آنجایی که فقط یک برنامه‌نویس ماهر می‌تواند به صورت دستی این کار را انجام دهد بهترین و راحت‌ترین روش استفاده از افزونه‌های مخصوص است.

مجدد توصیه می‌شود قبل از انجام هرکاری ابتدا از وب‌سایت خود بکاپ بگیرید.

برخی از بهترین افزونه‌ها برای فشرده‌سازی و مینیفای کردن کدهای CSS و جاوا اسکریپت به شرح زیر هستند:

  1. WP Rocket: این افزونه محبوب و کاربردی، علاوه بر قابلیت‌های بی‌نظیری که در زمینه کش دارد، می‌تواند به شکل حرفه‌ای کدهای سایت شما را بهینه‌سازی کند. این بهینه‌سازی منجر به افزایش سرعت سایت شما شده و به بهبود رتبه سئو و آمار بازدید کمک می‌کند.
  2. LiteSpeed Cache: یکی دیگر از افزونه‌های محبوب کش، LiteSpeed Cache است. این افزونه می‌تواند در فشرده‌سازی و مینیفای کردن کدهای سایت به شما کمک کند. همچنین، اگر از سرویس‌های هاست ایران استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود بهینه‌سازی سایت خود را به این افزونه بسپارید.
  3. Autoptimize: این افزونه به صورت تخصصی برای بهینه‌سازی کدهای وبسایت طراحی شده است و با بیش از یک میلیون نصب فعال در وردپرس، یکی از محبوب‌ترین افزونه‌ها برای افزایش سرعت وردپرس به شمار می‌رود. کار کردن با Autoptimize بسیار آسان است و با چند کلیک به صورت خودکار کدهای CSS، HTML و جاوا اسکریپت سایت شما را بهینه‌سازی می‌کند.
  • عدم استفاده از APIها و افزونه‌های تحریم شده

از آنجایی که برخی از سرویس‌دهندگان خارجی، ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌اند یا در داخل کشور فیلتر هستند، استفاده از این سرویس‌ها در وب‌سایت وردپرسی ممکن است باعث کندی سرعت شود. اما اگر دلیل محکمی برای استفاده از این سرویس‌ها در وب‌سایت خود دارید، توصیه می‌شود هاست خود را از لوکیشن‌های خارجی مانند آلمان یا انگلستان تهیه کنید.

یکی از عوامل تأثیرگذار بر سرعت سایت وردپرسی، نوع سرویس میزبانی است. به‌طور کلی، دو نوع سرویس میزبانی وجود دارد: اشتراکی و اختصاصی. در ادامه، مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع سرویس را بررسی می‌کنیم.

هاست اشتراکی: این سرویس با قیمت مقرون‌به‌صرفه بهترین گزینه برای افرادی است که به‌تازگی قصد راه‌اندازی وب‌سایت دارند یا وب‌سایتشان به منابع زیادی نیاز ندارد. از نظر فنی، یک سرور توسط نرم‌افزارهای مجازی‌ساز به چندین بخش کوچک‌تر با منابع محدود تقسیم می‌شود و هر بخش به یک کاربر اجاره داده می‌شود. بنابراین، این سرویس محدودیت منابع دارد و برای وب‌سایت‌های فروشگاهی بزرگ و پربازدید مناسب نیست.

هاست اختصاصی: سرور ابری که اصطلاحاً هاست اختصاصی نامیده می‌شود، منابع بسیار بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد و می‌تواند تأثیر بسزایی در سرعت سایت وردپرسی شما داشته باشد.

همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، بهینه‌سازی وب‌سایت راهکارهای بسیاری دارد و در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین آن‌ها را توضیح دهیم. اما مهم است بدانید که حتی اگر سایت خود را به بهترین شکل ممکن بهینه‌سازی کنید، باز هم نیاز به یک سرویس هاست خوب خواهید داشت تا بهترین سرعت ممکن را تجربه کنید.

سرویس هاست وردپرس هاست ایران یک سرویس میزبانی وب باکیفیت است که برای سایت‌هایی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند، بهینه شده است. هاست پرسرعت وردپرس، برای انواع سایت‌های وردپرسی (بلاگی، فروشگاهی و غیره) قابل استفاده است و به وب سرور لایت اسپید مجهز است. با بهره‌گیری از این سرویس و استفاده از افزونه لایت اسپید کش، می‌توانید بهترین نتیجه را از بهینه‌سازی وب‌سایت وردپرسی خود بگیرید.

 

جمع بندی

در این مقاله، پرکاربردترین و مؤثرترین راهکارهای افزایش سرعت وردپرس بررسی شده است. این راهکارها شامل استفاده از افزونه‌های کش، بهینه‌سازی تصاویر، استفاده از سرویس CDN، بهینه‌سازی دیتابیس و کدهای CSS و جاوا اسکریپت، حذف افزونه‌ها و تم‌های غیرضروری، و انتخاب هاست مناسب می‌باشد. با انجام این اقدامات، می‌توانید سرعت سایت خود را افزایش دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  71  =  81

دکمه بازگشت به بالا