آموزش وب مستریدیزاین و طراحی

میکروکپی (Microcopy) چیست و چه تاثیری بر تجربه کاربری دارد؟

به این post امتیاز دهید

وقتی به طراحیِ تجربه کاربری عالی فکر می‌کنیم، به نوع فونت، رنگ‌ها، محتوا و سبک‌های رایج فکر می‌کنیم. اما مورد دیگری وجود دارد که ممکن است از آن چشم‌پوشی کرده باشید، درحالی‌که از عوامل جلب رضایت کاربران است. منظور ما میکروکپی است.

میکروکپی چیست؟

میکروکپی یا مایکروکپی اصطلاحی در مورد متون کوتاه است که در رابط کاربری وب سایت ها و اپلیکیشن‌ها قرار می‌گیرد و به کاربر کمک می‌کنند تا با خیال راحت به کارش ادامه دهد. پیام‌های هشدار، توضیحات کوتاه در فرم‌ها و اطلاعات جزئی خرید نمونه‌ای از میکروکپی‌ها هستند. شاید تصور شود که این چند کلمه توضیح در مقابل ظاهر و کل اپلیکیشن اهمیتی نداشته باشد. اما در واقعیت همین چند کلمه تأثیر بسیار زیادی در نرخ تبدیل و جذب کاربر دارد.

دلیل اهمیت میکروکپی چیست؟

کوتاه بودن میکروکپی دلیلی برای اجرا و به کار بردن راحت آن نیست. عوامل مختلفی در طراحی و اجرای میکروکپی تأثیر دارند. در ادامه نکاتی را ذکر می‌کنیم تا بدانید یک متن کوتاه می‌تواند منفعت زیادی برای شما به ارمغان آورد.

وقتی کارها پیش نمی‌رود، میکروکپی را بازبینی کنید

تعیین میزان کارکرد میکروکپی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بدانید کدام قسمت از متن میکروکپی مناسب است و کدام قسمت باعث سردرگمی کاربر می‌شود. تغییرات جزئی می‌تواند تأثیر فراوانی داشته باشد. وقتی میکروکپی تأثیر خودش را ندارد، حتماً آن را بررسی کنید.

مثلاً، سایت veeam در قسمتی از سایت خود، از کاربران در مورد قیمت سؤال می‌کند.

اهمیت میکروکپی

آن‌ها در یک آزمایش عبارت «درخواست پیش‌فاکتور» را به «درخواست قیمت» تغییر دادند. با این تغییر کوچک، کاربران ۱۶۱.۶۶ درصد بیشتر از قبل بر روی فرم و صفحهٔ موردنظر کلیک کردند.

تاثیر میکروکپی

نکات:

  • کاربران را تشویق کنید تا هنگام انجام کارشان خواسته‌های خود را به شما بگویند. در این صورت می‌توانید با توجه به خواسته‌های آن‌ها متن‌های خود را تغییر دهید.
  • با توجه به اطلاعاتی که از روش سعی و خطا به دست می‌آید، نوشته‌های خود را بازبینی کنید.

نگرانی‌های کاربران را برطرف کنید

میکروکپی می‌تواند نگرانی‌ها و تردیدهای کاربر را برای عضویت در سایت، عضویت در خبرنامه یا خرید برطرف کند. باید بتوانید سؤالات کاربر را حدس بزنید. آزمودن و سنجش کاربران یکی از بهترین راه‌ها برای پی بردن به سؤالاتی است که کاربران در ذهن خود دارند.

نگرانی از اسپم و هرزنامهها: برای کاربران توییتر مهم است تا با توییت‌های خودکار مزاحم آن‌ها نشوید. این موضوع توسط بسیاری از بازاریابان حرفه‌ای توصیه می‌شود. مثلاً، Timely با استفاده از میکروکپی یک‌خطی تمام نگرانی‌های احتمالی کاربر را در نظر گرفته است.

microcopy

Memonic – اپلیکیشن یادداشت‌برداری – برای دریافت ایمیل کاربر کاملاً شفاف عمل کرده است و باعث آسودگی خیال کاربران برای عضویت شده است. خیلی خوب است که برای کاربران حس اعتماد ایجاد کنید و در عمل هم واقعاً به حرفتان پایبند باشید.

تاثیرگذاری مایکروکپی

نگرانی از دست رفتن اطلاعات: باید نگرانی‌های کاربران را برای از دست رفتن اطلاعاتشان در نظر داشته باشید.

حس اطمینان با میکروکپی

چرا به اطلاعات کاربران نیاز دارید؟: فیس‌بوک به تمام نگرانی‌های کاربران در صفحهٔ عضویت توجه کرده است. در توضیحات فرم ثبت‌نام یادآوری کرده است که عضویت رایگان است. یا اینکه برخی کاربران برای ثبت تاریخ تولد خود دل‌شوره دارند که در این مورد نیز فکری کرده است. اگر در فرم‌های عضویت منظور خود را شفاف بیان کنید و به‌اندازهٔ کافی توضیح دهید، بسیاری از دل‌شوره‌ها و مشکلات کاربران برای تکمیل اطلاعات را برطرف نموده‌اید.

ارائه توضیحات میکروکپی

نکات:

  • برچسب دکمه‌ها باید با نتیجهٔ آن پس از کلیک مرتبط باشد.
  • میکروکپی باید تمام نگرانی‌های کاربر را پوشش دهد.

پیام‌های خطا کمک‌کننده باشند

وقتی خطایی رخ می‌دهد، بهتر است دلیل آن کاملاً مشخص باشد و پیام خطا باید به کاربر کمک کند تا مشکلش را حل کند. در غیر این صورت کاربر لحظات سختی را سپری خواهد کرد.

پیام های هشدار دهنده

نکات:

  • همیشه خطای کار را بگویید و راه‌حلی برای او در نظر بگیرید. پیام خطا به‌تنهایی فایده‌ای ندارد. مثلاً بگویید نام کاربری و رمز عبور اشتباه است، یا شمارهٔ کارت واردشده نامعتبر است.
  • طوری با کاربر ارتباط برقرار کنید که بداند یک شخص با او صحبت می‌کند نه یک ربات. با او گفت‌وگو کنید و از کلمات فنی و تخصصی استفاده نکنید.

میکروکپی کوتاه و کمک‌کننده باشد

به نتایج و عملکرد نهایی فکر کنید. هنگام تعریف میکروکپی با زبانی ساده و روشن صحبت کنید؛ از جملات کوتاه و صریح استفاده کنید. کاربران برای انجام هر کاری علاقه‌ای به خواندن دستورالعمل‌های طولانی ندارند. یادتان باشد که قصد نوشتن یک میکروکپی دارید نه متنی یک پاراگرافی.

سادگی میکروکپی

نکات:

  • برچسب‌ها باید کاربرپسند باشند. برچسب‌ها باید با زبانی ساده و بدون اصطلاحات فنی بیان شوند.
  • برچسب دکمه‌ها باید با نتیجهٔ کلیک کردن بر آن‌ها مطابقت داشته باشند.

داشته‌های خود را بازگو کنید

هیچ اشکالی ندارد که مشتریان و مخاطبان خود را ترغیب کنید و بگویید که در حال انجام کار درستی هستند. شما نیز می‌توانید مانند Basecamp کاربران را تشویق به عضویت کنید. اگر از موفقیت‌ها و اثرگذاری‌های اخیر خود صحبت کنید، برای صفحهٔ عضویت شما ضرری ندارد.

البته باید سعی کنید حرف باارزشی بیان کنید. اگر اطلاعات غیرمفیدی بنویسید، فقط باعث شلوغی رابط کاربری می‌شوید و ذهن فعال کاربر را از اطلاعات غیرضروری پر می‌کنید.

نکته: میکروکپی باید در حالتی گفته شود که برای کاربر ضروری باشد.

میکروکپی همه‌کاره نیست

میکروکپی نمی‌تواند پاسخگوی هر مسئله‌ای باشد. میکروکپی به زبان ساده کاربر را به تجربهٔ کاربری بدی سوق نمی‌دهد. اگر طراحی مشکل دارد، پس نیاز است طرح را عیب‌یابی کنید.

میکروکپی همه چیز نیست

آقای Bill Beard می‌گوید:

بهترین تجربه‌ها کمترین کلمات را دارند؛ چون آن‌ها احساس شدنی هستند.

نتیجه

اگر میکروکپی که به‌خوبی نوشته‌شده باشد، راهنمای کاربران است؛ و یک میکروکپی ضعیف سبب سردرگمی و بی‌نتیجه ماندن آن‌ها می‌شود. پس دفعهٔ بعد که قصد ساخت یا بهبود تجربهٔ کاربری دارید، امیدواریم ترفندهای بالا را به کار ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

84  +    =  94

دکمه بازگشت به بالا