آموزش وردپرس

آموزش گام‌به‌گام نحوه بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس

به این post امتیاز دهید

اگر می‌خواهید سایتی وردپرسی با سرعت بالا و عملکرد بی‌نقص داشته باشید، بهینه‌سازی دیتابیس یکی از حیاتی‌ترین اقداماتی است که باید در نظر بگیرید. دیتابیس یا پایگاه داده، به عنوان قلب اطلاعات سایت شما، نقش کلیدی در سرعت بارگذاری و دسترسی کاربران به محتوا دارد. با یادگیری و اجرای تکنیک‌های بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس، می‌توانید به طور چشمگیری زمان بارگذاری صفحات را کاهش داده و تجربه‌ای سریع و روان برای بازدیدکنندگان خود فراهم کنید. در این مقاله از مگ هاست‌ایران، به بررسی مراحل و روش‌های بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس می‌پردازیم.

چرا باید دیتابیس را پاکسازی کنیم؟

برای اینکه بهتر بدانیم بهینه‌سازی دیتابیس چه تاثیری در افزایش سرعت سایت دارد،  بهتر است قبل از هر چیز تعریفی از دیتابیس ارائه دهیم:

«پایگاه داده (Database) آرشیوی از داده‌های ساختار یافته‌ هستند که برای به‌روز‌رسانی و مدیریت اطلاعات در سایت استفاده می‌شوند و مکان جستجوهای پیچیده را فراهم کنند.»

چرا باید دیتابیس را پاکسازی کنیم؟

در‌واقع تمامی اطلاعات و المان‌هایی که بر روی سایت شما فعال شده است، در دیتابیس وجود دارند و زمانی که کاربر درخواستی را به سمت سرور ارسال می‌کند، اطلاعات از دیتابیس فراخوانی می‌شوند. هر چقدر که دیتابیس مرتب‌تر و فاقد اطلاعات غیر‌مهم و ناکارآمد باشد، سرعت دسترسی کاربران به اطلاعات مورد‌نیازشان بیشتر خواهد بود. به همین دلیل است که با بهینه‌سازی پایگاه داده می‌توان سرعت سایت را افزایش داد.

از طرفی نیز، فرایند پاکسازی دیتابیس وردپرس، مزایای دیگری دارد:

  • زمانی که دیتابیس را بهینه می‌کنید فشار کمتری به سرور وارد می‌شود و در‌نتیجه کارایی و عملکرد بهتری خواهد داشت.
  • فرایند بهینه‌سازی دیتابیس می‌تواند با مدیریت بهینه منابع فضای دیسک را آزاد کند.
  • زمانی که سایت شما از سرعت بهتری برخوردار باشد، کاربران تجربه کاربری بهتری خواهند داشت.

گام‌های بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس

دیتابیس یک سایت وردپرس همانند یک کمد لباس می‌تواند در طول زمان به هم ریخته شود. به این شکل که فایل‌ها و اطلاعات غیر‌ضروری می‌توانند سرعت دسترسی به اطلاعات را کاهش دهند و یا خطاهایی را ایجاد کنند. به همین دلیل است که باید در بازه‌های زمانی مشخصی این کمد به ریخته را سر و سامان دهید. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید.

بکاپ‌گیری از دیتابیس

همانطور که متوجه شدید دیتابیس مرکز تمامی اطلاعات سایت است. از افزونه‌ها گرفته تا تصاویر و اطلاعات ویدئویی؛ همه و همه بر روی دیتابیس ذخیره می‌شوند. به همین دلیل قبل از اقدام برای انجام هر کاری از قبیل حذف یا بهینه‌سازی اطلاعات، ضروری است که یک نسخه پشتیبان از دیتابیس سایت تهیه کنید.

شما می‌توانید برای دریافت فایل بکاپ از دیتابیس خود، با پشتیبانی هاستینگ در ارتباط باشید. اگر هم دوست دارید که خودتان این کار را انجام دهید، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده  کنید:

  • مراجعه به داشبورد PHPMyadmin
  • نصب افزونه‌هایی نظیر داپلیکیتور

پاکسازی اطلاعات از پیشخوان

پس از تهیه یک نسخه پشتیبان از اطلاعات موجود در دیتابیس، فرایند بهینه‌سازی را از پیشخوان وردپرس شروع می‌کنیم. در پیشخوان وردپرس اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تمامی نظرات غیر‌ضروری و اسپم شده را از بخش نظرات حذف کنید.
  •  پیش‌نویس‌های غیر‌ضروری و منتشر نشده را به زباله‌دان بفرستید.
  • افزونه‌های غیر‌ضروری و کم کاربرد را حذف کنید.

پس از اینکه تمامی اطلاعات غیر‌ضروری را حذف کردید، فراموش نکنید که این اطلاعت هنوز در زباله‌دان وردپرس وجود دارند. برای حذف کامل آن‌ها کافیست در هر بخش بر روی همانند تصویر روی زباله‌دان کلیک کنید و اطلاعات را حذف کنید.

پاکسازی اطلاعات از پیشخوان

پیدا کردن جداول پایگاه داده و حذف جداول بلااستفاده

برای اینکه بتوانید جدول‌های بلا‌استفاده در دیتابیس خود را بهینه‌سازی کنید می‌توانید از دو روش مختلف برای این کار استفاده کنید.

اول می‌توانید با استفاده از افزونه‌ها این کار را انجام دهید. یکی از بهترین افزونه‌هایی که برای بهینه‌سازی دیتابیس وردپرس طراحی و توزیع شده است افزونه Plugins Garbage Collector است؛ که به شما می‌گوید چه اطلاعاتی در جدول‌ها وجود دارد و کدام اطلاعات باید حذف شود. شما می‌توانید این افزونه را به‌صورت رایگان از مخزن وردپرس دانلود کنید.

استفاده از phpmyadmin

پس از اتمام مراحل نصب افزونه برای شروع فرایند کافیست در لیست افزونه‌ها آن را پیدا کنید و روی گزینه آنالیز کلیک کنید. با این کار اطلاعات موجود در جدول‌های دیتابیس اسکن و ارزیابی خواهد شد. در پایان مواردی که با رنگ قرمز به شما نمایش داده می‌شود را حذف کنید تا از شر اطلاعات اضافی خلاص شوید.

در روش دوم می‌توانید برای پاکسازی جدول‎های موجود از طریق phpmyadmin اقدام کنید. برای شروع کافیست پس از ورود به سی‌پنل و طی کردن مسیر Databases>>PHPMyadmin، دیتابیس مورد‌نظر خود را انتخاب کنید.

پیدا کردن جداول پایگاه داده و حذف جداول بلااستفاده

با این کار به تمامی جدول‌ها و اطلاعات درون آن‌ها دسترسی خواهید داشت. برای بهینه‌سازی و حذف اطلاعات غیر‌ضروری کافیست گزینه check all را بزنید تا همه جدول‌ها انتخاب شوند. سپس روی گزینه کنار check all کلیک کنید مطابق تصویر Optimize tables را انتخاب کنید تا فرایند بهینه‌سازی پایگاه داده وردپرسی شما آغاز شود.

بهینه‌سازی و حذف اطلاعات غیر‌ضروری

جمع‌بندی

با مطالعه این مطلب دریافتید که بهینه‌سازی دیتابیس یک سایت وردپرسی چگونه بر افزایش سرعت آن تاثیر خواهد گذاشت. دیتابیس مرکز تمامی اطلاعات و داده‌های موجود در سایت است و گاهی ممکن است این مرکز با اطلاعات غیرکاربردی و غیرمهم پر شود و در‌نتیجه سرعت دسترسی کاربر به اطلاعات را کاهش دهد.

به منظور جلوگیری از این اتفاق کافیست، از طریق پیشخوان وردپرس اطلاعات غیر‌ضروری را حذف کنید، از افزونه‌های وردپرسی برای بهینه‌سازی جدول‌های دیتابیس کمک بگیرید و از طریق PHPMyadmin اطلاعات موجود در جداول را آنالیز کنید. قبل از شروع هر چیز نیز بکاپ گرفتن از دیتابیس را فراموش نکنید.

اگر هنوز هم سوالی در این زمینه دارید و یا می‌خواهید پاکسازی دیتابیس وردپرس خود را برون سپاری کنید، کارشناسان فعال در هاست‌ایران همراه شما خواهند بود.

سوالات متداول

  1. دیتابیس چیست؟

پایگاه داده (Database) آرشیوی از داده‌های ساختار یافته‌ هستند که برای به روز رسانی و مدیریت اطلاعات در سایت استفاده می‌شوند و مکان جستجوهای پیچیده را فراهم کنند.

  1. بهینه‌سازی دیتابیس چیست؟

بهینه‌سازی دیتابیس در زبان ساده به معنای حذف اطلاعات غیر‌ضروری  آنالیز اطلاعات موجود در جدول‌های دیتابیس است.

  1. چرا بهینه‌سازی دیتابیس مهم است؟

افزایش سرعت سایت و بهبود تجربه کاربری برای مخاطبان، افزایش فضای دیسک و کاهش فشار بر سرور از دلایل اهمیت بهینه‌سازی دیتابیس هستند.

  1. آیا منظور از پاکسازی دیتابیس وردپرس همان ریست پایگاه داده است؟

خیر؛ چرا که در ریست پایگاه داده تنها تلاش می‌کنید فضای موجود را بازتر کنید اما در  بهینه‌سازی دیتابیس اطلاعات غیر‌ضروری به‌صورت کامل حذف می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10  +    =  20

دکمه بازگشت به بالا