آموزش وب مستریدامنه

قوانین ثبت دامنه بین المللی

۵/۵ - (۱ امتیاز)

ثبت دامنه یا خرید دامنه به عنوان اولین قدم شروع فعالیت کسب و کارهای مختلف یا حضور آنلاین افرادی که می‌خواهند یک وب‌سایت یا وبلاگ داشته باشند شناخته می‌شود. برای اینکه دامنه مد نظرتان را با یکی از پسوندهای رایج مانند.com ثبت کنید، لازم است که حتماً قوانین ثبت دامنه بین المللی را بدانید و طبق مقرراتی که برای ثبت دامنه‌های بین المللی در نظر گرفته شده نسبت به خرید این دامنه‌ها اقدام کنید.

ثبت دامنه بین المللی چه شرایطی دارد؟

جهت ثبت دامنه‌های بین المللی یک سری قوانین عمومی وجود دارد و یک سری قوانین برای پسوندهای مشخص در نظر گرفته می‌شود. قوانین عمومی ثبت دامنه‌های بین المللی شامل این مورد است که حتماً باید کاربران موقع ثبت دامنه از حروف لاتین استفاده کنند و استفاده از کاراکترهای متفرقه یا حروف فارسی و… برای ثبت کردن دامنه جایز نخواهد بود.

موضوع دیگری که به عنوان شرایط ثبت دامنه‌های بین المللی باید در نظر داشته باشید این موضوع است، اطلاعاتی که موقع خرید دامنه یا رجیستر کردن دامنه ثبت می‌کنید به عنوان هویت مالک اصلی دامنه شناخته می‌شوند؛ بنابراین کوچک‌ترین اشتباهی در ورود این داده‌ها یا وارد کردن داده‌های جعلی موجب تغییر مالکیت دامنه یا از دست رفتن آن خواهد شد.

در نهایت باید بدانید که در برخی از رجیسترارها یا شرکت‌های ثبت کننده دامنه این قانون وجود دارد که پس از ثبت دامنه، یک ایمیل اعتبارسنجی برای آدرس ایمیلی که توسط مالک دامنه ارائه شده ارسال می‌شود. در این ایمیل سوالاتی مطرح شده که پاسخ‌دهی به آن‌ها ضروری است و هرگونه مغایرتی در پاسخ‌ها با اطلاعات درج شده برای خرید دامنه می‌تواند موجب حذف دامنه شود. در این شرایط هزینه‌ای که برای خرید دامنه پرداخته‌اید به هیچ عنوان به حسابتان بر نخواهد گشت.

قانون ثبت دامنه بین المللی

قوانین اختصاصی ثبت پسوند دامنه‌های بین المللی

علاوه بر قوانین عمومی که برای ثبت دامنه‌های بین المللی وجود دارد، حتماً باید به قواعد و شرایطی که برای ثبت دامنه‌های مختلف در نظر گرفته شده نیز توجه داشته باشید. از جمله قوانین ثبت دامنه‌های بین المللی که به صورت اختصاصی برای پسوندهای مختلف در نظر گرفته شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

قوانین دامنه بین المللی با پسوند ws

ثبت دامنه با پسوند ws برای عموم آزاد است. برای ثبت دامنه با این پسوند حتماً باید نام دامنه حاوی حداقل ۴ کاراکتر را انتخاب کنید. برای این پسوند دامنه محدودیتی جهت انتخاب نوع کاراکتر نخواهید داشت و می‌توانید از همه کاراکترهای مورد قبول در شرایط ثبت دامنه‌های بین المللی استفاده کنید.

قوانین ثبت دامنه بین المللی با پسوند name

قوانین ثبت دامنه بین المللی با پسوند name نیز با دامنه ws یکسان است و افراد مختلف می‌توانند این نام دامنه را ثبت کنند. تنها نکاتی که باید برای این پسوند در نظر داشته باشید این است که در اغلب مواقع این پسوند برای ثبت دامنه با نام و نام خانوادگی استفاده می‌شود.

 همچنین توجه به این نکته ضروری است که دامنه name. با دامنه com. اشتراک دارد؛ یعنی در صورتی که نام دامنه man.hostiran.name را ثبت کرده باشید، این نام با نام دامنه hostiran.com مشترک می‌شود و دیگر نمی‌توانید این نام دامنه را ثبت کنید.

عدم تغییر مشخصات ثبت کننده دامنه تا ۵ روز و امکان استرداد دامنه تا ۴ روز و دریافت وجه آن با جریمه‌ای که لحاظ شده از دیگر قوانین ثبت دامنه بین المللی با پسوند name محسوب می‌شوند.

قوانین ثبت دامنه بین المللی Com

برای ثبت دامنه‌های بین المللی با پسوند مشهور.com قوانین و شرایط خاصی در نظر گرفته نشده است. تنها موضوعی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید این است که برای دامنه‌های.com پرمیوم باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

قوانین دامنه بین المللی با پسوند pro

دامنه‌های با پسوند pro برای کسب و کارهای رسمی در نظر گرفته شده‌اند. برای خرید این دامنه لازم است که نوع کسب و کارتان را موقع خرید دامنه از طریق منو کشویی یا بخش Other مشخص کنید. امکان خرید این نام دامنه‌ها به صورت یک ساله تا ۱۰ ساله وجود دارد.

قوانین دامنه بین المللی با پسوند us

این دامنه‌های بین المللی برای افرادی که ساکن آمریکا هستند در نظر گرفته شده است. در طول خرید دامنه باید فرد نام کشور را US یا USA انتخاب کرده و سپس آدرس و اطلاعات و شماره تماس محل سکونت در آمریکا وارد کند. این دامنه‌های بین المللی نیز قابلیت لغو تا ۴ روز با احتساب جریمه را خواهند داشت.

قوانین دامنه بین المللی با پسوند ca

این دامنه‌های بین المللی برای افرادی که ساکن کانادا هستند در نظر گرفته شده. موقع خرید دامنه باید در بخش Legal Type گزینه شهروند یا اقامت دائم مشخص شده و آدرس و اطلاعات سکونت فرد در کانادا وارد شود. این دامنه بین المللی از کاراکترهای زبان فرانسه پشتیبانی می‌کند و برای مراحل انتقال دامنه بین المللی نیازی به تایید ادمین نخواهد بود و تنها وجود کد انتقال دامنه کفایت می‌کند.

شرایط ثبت دامنه بین المللی

قوانین دامنه بین المللی با پسوند asia

این نام دامنه برای کشورهای قاره آسیا و افراد و موسسات حاضر در این منطقه در نظر گرفته شده و برای ثبت کردن آن به تماس CED یا ارائه اطلاعات تماس شخص، شرکت، سازمان یا موسسه‌ای که در آسیا واقع شده نیاز خواهید داشت. 

برای ثبت این نام دامنه امکان استفاده از کاراکترهای غیر انگلیسی نیز وجود دارد. در طول مراحل ثبت دامنه با قسمت Legal Type مواجه می‌شوید که می‌توانید شخص حقیقی را در آن انتخاب کنید. در بخش identity form نیز باید گزینه پاسپورت را انتخاب کرده و در identity number باید شماره گذرنامه را وارد کنید.

قوانین ثبت دامنه بین المللی با پسوند eu

هر فرد یا شرکتی که در اروپا حضور داشته باشد می‌تواند نسبت به ثبت این نام دامنه‌ها اقدام کند و محدودیتی برای این موضوع نخواهد داشت.

قوانین دامنه بین المللی با پسوند tel

این دامنه‌ها صرفاً برای ساخت کارت ویزیت به صورت آنلاین استفاده می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را به هیچ هاستی متصل کرد. دامنه‌های دارای پسوند tel کتابچه‌ای راهنما دارند و در آن اطلاعات مورد نیاز در مورد مالک هر دامنه ثبت شده است. در این آدرس می‌توانید اطلاعات مربوط به خودتان یا کسب و کارتان را وارد کرده و کارت ویزیتی که مخصوص خودتان است را دریافت کنید.

قوانین دامنه بین المللی با پسوند uk

این نام دامنه برای افرادی که ساکن کشور انگلیس هستند در نظر گرفته شده و مالکیت حقیقی یا حقوقی باید در قسمت Individual انتخاب شده و در قسمت Registrant name نام فرد یا شرکت به شکل لاتین وارد شود. جالب است بدانید که دامنه‌های با پسوند uk قفل‌گذاری نمی‌شود و کد انتقال ندارد. بنابراین، این نام دامنه را می‌توانید بلافاصله بعد از خرید انتقال دهید.

برای این نام دامنه‌ها نمی‌توان دامنه‌های مرتبه دوم ثبت کرد. همچنین، قبل از ثبت دامنه با پسوند.uk باید حتماً نسبت به ثبت همان دامنه با پسوند.co.uk اقدام کنید و وارد کردن اطلاعات شهروندان بریتانیا برای ثبت این نوع دامنه ضروری خواهد بود.

قوانین ثبت دامنه بین المللی با پسوند biz

این پسوند دامنه به معنای بیزینس است و برای هویت بخشیدن به سایت‌هایی که مخصوص کسب و کار راه‌اندازی شده‌اند استفاده می‌شود. در حقیقت، کسب و کارها با انتخاب این نام دامنه به کاربرانشان اطمینان می‌دهند که در زمینه کاری خودشان متخصص هستند و به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند.

نحوه ثبت دامنه بین المللی

قوانین دامنه بین المللی با پسوند co

عموم مردم می‌توانند از این نام دامنه‌ها برای اهداف تجاری که دارند استفاده کنند؛ اما توجه به این نکته ضروری است که دامنه‌های دارای این پسوند را نمی‌توان بیشتر از ۵ سال ثبت کرد و طبق قوانین تمدید دامنه بین المللی، امکان تمدید آن‌ها بیش از ۵ سال وجود ندارد.

مطلب مرتبط: وضعیت دامنه ها در سایت ایرنیک

قوانین دامنه بین المللی با پسوند mobi

سایت‌هایی که با تجهیزات موبایلی سر و کار دارند این نام دامنه‌ها را ثبت می‌کنند. عموم افراد می‌توانند این نام دامنه را با در نظر گرفتن تمام معیارهای سازگاری موبایل با سایتشان ثبت کنند. در واقع باید کاربرانی که از طریق گوشی تلفن همراه از از این وب سایت‌ها استفاده می‌کنند مشکلی نداشته باشند و سایت به راحتی برای آن‌ها قابل استفاده باشد.

سخن پایانی

در صورتی که مخاطبانتان در داخل کشور حضور دارند می‌توانید قوانین ثبت دامنه در ایرنیک را مطالعه کرده و دامنه‌های با پسوند.ir که قیمت مناسب‌تری دارند را ثبت کنید. البته حتماً باید برای انتخاب دامنه و پسوند آن زمان کافی در نظر بگیرید، چون پس از انتخاب نام دامنه امکان تغییر دادن آن را نخواهید داشت.

در صورتی که درباره نحوه ثبت دامنه یا نحوه انتقال دامنه به هاست ایران سوالی دارید می‌توانید با تیم پشتیبانی هاست ایران در ارتباط باشید.

سوالات متداول پیرامون ثبت دامنه بین المللی

۱) کدام پسوند دامنه بین المللی را انتخاب کنیم؟

با توجه به محل سکونتتان، مخاطبانتان و نوع کسب و کارتان یا وب‌سایتی که دارید می‌توانید یکی از پسوندهای مختلفی که برای نام دامنه‌های بین المللی در نظر گرفته شده را انتخاب کنید.

۲) شرایط لغو نام دامنه‌های بین المللی چیست؟

وب‌سایت های ارائه دهنده خدمات ثبت دامنه‌های بین المللی، شرایط و نحوه لغو دامنه‌های بین المللی را موقع خرید ارائه می‌کنند. با مطالعه این اطلاعات می‌توانید با چگونگی لغو دامنه‌های بین المللی بیشتر آشنا شوید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا