آموزش وب مستری

چگونه سایت خود را به موتورهای جستجو معرفی کنیم؟

به این post امتیاز دهید

برای اینکه سایت شما در نتایج جستجوهای کاربران در موتورهای جستجو مانند گوگل به نمایش درآید، موتورهای جستجو باید بدانند که این سایت وجود دارد. در این راهنما به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا ثبت وبسایت در موتورهای جستجو اهمیت دارد یا خیر؛ همچنین بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توانیم سایت خود را به موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ معرفی کنیم.

در این راهنما به بررسی موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • آیا باید وب‌سایت خود را در موتورهای جستجو ثبت کنیم؟
  • چگونه می‌توانیم وبسایت خود را به موتورهای جستجو (از جمله گوگل و بینگ) معرفی کنیم؟
  • ما وب‌سایت خود را به موتورهای جستجو ارسال کرده‌ایم، پس چرا نمی‌توانیم آن را پیدا کنیم؟
  • چرا معرفی وبسایت به موتورهای جستجو، تنها آغاز راه است؟

آیا ثبت سایت در موتورهای جستجو الزامی است؟

پاسخ کوتاه این سوال، خیر است. اما به طور دقیق‌‌تر باید گفت که شما واقعا نیازی به ثبت سایت خود در موتورهای جستجو ندارید. اما انجام این کار، بیشتر به این دلیل است که موتورهای جستجو بهتر از حالت عادی بتوانند سایت شما و بخش‌های مختلف آن را پیدا کنند. این بدان معنی است که در بیشتر موارد، گوگل و سایر موتورهای جستجو در نهایت هر سایتی را پیدا می‌کنند؛ اما ممکن است زمان آن متفاوت باشد. به این ترتیب، معرفی وبسایت به موتورهای جستجو می‌تواند به این روند سرعت ببخشد. همچنین با دنبال کردن فرآیند مورد نیاز برای معرفی سایت خود به موتورهای جستجو، درک عمیق تری از سایت خود خواهید داشت.

چگونه می‌توانید سایت خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید؟

برای معرفی سایت به موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ، باید یک سایت مپ (نقشه سایت) ایجاد کنید و آن را از طریق سرچ کنسول گوگل و ابزار وب مستر بینگ، برای هر کدام از این موتورهای جستجو ارسال کنید. از آنجایی که موتور جستجوی یاهو توسط Bing طراحی شده است، نیازی نیست سایت مپ خود را به طور جداگانه برای یاهو ارسال کنید. همین امر در مورد DuckDuckGo نیز صدق می‌کند. زیرا این موتور جستجو نیز از داده‌های Bing استفاده می‌کند.

بنابراین، چگونه می‌توان سایت مپ را برای سایت خود ایجاد کرد؟ خوب، اولین کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید آیا سایت مپ سایت شما، از قبل ساخته شده است یا خیر. بسیاری از پلتفرم‌های ایجاد سایت (از جمله وردپرس) به طور خودکار سایت مپ را ایجاد می‌کنند. از طرف دیگر، اگر سایت شما اختصاصی است و برای ساخت آن طراح سایت استخدام کرده باشید، احتمالا طراح، سایت مپ موردنیاز شما را ایجاد کرده باشد.

مثلا اگر سایت شما example.com باشد، معمولا می‌توانید با مراجعه به example.com/sitemap.xml  یا example.com/sitemap_index.xml  سایت مپ خود را پیدا کنید.

اما اگر این روش برای شما کار نکرد، می‌توانید فایل robots.txt سایت خود را نیز بررسی کنید که معمولا حاوی سایت مپ نیز هست.

مثلا اگر سایت شما example.com باشد، می‌توانید فایل robots.txt را با مراجعه به آدرس example.com/robots.txt مشاهده کنید.

site-map

چگونه سایت خود را در گوگل ثبت کنیم؟

اگر قبلا از ابزارهای گوگل برای سایت خود استفاده نکرده‌اید، ابتدا لازم است که سایت خود را در ابزار سرچ کنسول گوگل (GSC) اضافه و تایید کنید. سرچ کنسول گوگل ابزار قدرتمندی است که می‌تواند اطلاعات مهمی در مورد نحوه مشاهده وب سایت توسط گوگل در اختیار شما قرار دهد. این ابزار، کاملا رایگان و حرفه ای است. برای ثبت سایت مپ در سرچ کنسول گوگل، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا وارد صفحه سرچ کنسول گوگل شوید.
  • روی «Site Maps» در منوی سمت چپ کلیک کنید.
  • آدرس (URL) سایت مپ خود را در قسمت “Submit sitemap” وارد کنید و روی گزینه “submit” کلیک کنید.
  • اگر چند سایت مپ دارید، این روند را تکرار کنید.

 چگونه وب سایت خود را به بینگ ارسال کنیم؟

اگر قبلا از ابزارهای بینگ برای سایت خود استفاده نکرده اید، ابتدا لازم است که سایت خود را در ابزار وب مستر بینگ اضافه و تأیید کنید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد ابزار Bing Webmaster شوید.
  • روی «Site Maps» در منوی سمت چپ کلیک کنید.
  • روی «Submit sitemap» کلیک کنید.
  • آدرس (URL) سایت مپ خود را در کادر پاپ آپی که ظاهر می‌شود، اضافه کنید و روی “Submit” کلیک کنید.
  • این روند را برای هر سایت مپ دیگری که دارید، تکرار کنید.

چرا با اینکه سایت خود را در موتورهای جستجو ثبت کرده ایم، اما نمی توانیم آن را پیدا کنیم؟

صرفاً به این دلیل که با آپلود سایت مپ، موتور جستجو اطلاعاتی درباره سایت شما بدست آورده است، به این معنی نیست که سایت شما را در صفحه اول نتایج جستجوی خود نشان می‌دهد. اگر نمی‌توانید وب‌سایت خود را در نتایج جستجو پیدا کنید، ممکن است به این معنی باشد که برای پیدا کردن آن باید در چندین صفحه از نتایج موتور جستجو به دنبال آن بگردید.


مقاله مرتبط: آیا لازم است سایت خود را در گوگل ثبت کنیم؟


یک راه ساده برای فهمیدن اینکه آیا گوگل درباره سایت شما اطلاعاتی دارد یا خیر، جستجوی عبارت “site:example.com” در گوگل است (که example.com همان آدرس صفحه اصلی سایت شماست). اگر چیزی نشان داده نشد، به این معنی است که سایت شما در گوگل ثبت نشده است. برای بررسی دقیق‌تر آنچه که موتورهای جستجو در مورد وبسایت شما می‌دانند، می‌توانید از گزارش‌های دو ابزار سرچ کنسول گوگل و Bing’s Site Explorer استفاده کنید.

هر دوی این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند که ببینید گوگل و بینگ کدام صفحات وبسایت شما را ایندکس کرده‌اند. (اگر صفحه ای ایندکس شده باشد، به این معنی است که موتور جستجو از وجود آن خبر دارد و آن را در نتایج جستجوی خود نمایش می‌دهد). اگر صفحه ای توسط گوگل ایندکس نشده است، می‌توانید با استفاده از ابزار URL GSC دلیل آن را پیدا کنید. اگر صفحه‌ای در زمانی که باید ایندکس نمی‌شود، شایع‌ترین دلایل آن تگ noindex است که به درستی اعمال نشده است. همچنین ممکن است ربات‌های خزنده گوگل به دلیل تنظیمات اعمال شده در فایل robot.txt، از وارد شدن به این صفحات خودداری کنند.

چرا ارسال وب سایت خود به موتورهای جستجو، صرفا آغاز راه است؟

معرفی ‌سایت به موتورهای جستجو باعث می‌شود موتورهای جستجو مطمئن شوند که وب‌سایت شما وجود دارد و ساختار آن چگونه است. اما اگر می‌خواهید سایت شما در نتایج ابتدایی جستجوی گوگل نمایش داده شود، کارهای بسیار بیشتری باید انجام دهید. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) بسیار دشوار و پیچیده است. اما اگر می‌خواهید وب سایت شما در موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشد، انجام آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. اصول سئو شامل تحقیق و استفاده از کلمات کلیدی، بهینه سازیURL  و ساختار سایت و لینک سازی است.

جمع بندی

معمولا الزامی برای ثبت سایت در موتورهای جستجو وجود ندارد و آن‌ها در نهایت سایت شما را پیدا می‌کنند. با این حال، پیشنهاد می‌شود سایت خود را از طریق ابزارهای GSC و Bing Webmaster به Google و Bing ارسال کنید تا روند ایندکس شدن صفحات شما سریع‌‌تر انجام شود. همچنین به یاد داشته باشید که ارسال سایت به موتورهای جستجو تنها شروع فرآیند SEO است. یعنی انتظار نداشته باشید که روز بعد از بارگذاری سایت مپ در سرچ کنسول گوگل، در کلمات کلیدی موردنظر خود در نتایج اول گوگل باشید! برای رسیدن به این هدف لازم است یک برنامه سئو ایجاد کنید و به کار روی آن ادامه دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2  +  3  =  

دکمه بازگشت به بالا