آموزش وب مستری

اقتدار موضوعی محتوا (Topical Authority) چیست و چرا اهمیت دارد؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)

اقتدار موضوعی (Topical Authority)، ابزاری است در اختیار سئو که بر رتبه‌بندی یک وب‌سایت تأثیر دارد و می‌تواند نقطه عطفی برای ترافیک ارگانیک آن باشد. در این پست آموزشی از مجله هاست ایران می‌خواهیم در رابطه با تاپیکال اتوریتی باهم به گفتگو بپردازیم.

احتمالاً اگر با سئو و محتوا سروکار داشته باشید با واژه Authority زیاد برخورد کرده‌اید. این واژه به معنی اقتدار است که با استفاده از آن می‌توانیم به محتوای وب‌سایت خود اقتدار و اعتبار ببخشیم. به‌خودی‌خود اتوریتی یا اقتدر موضوعی به این معنی است که یک محتوای خاص چقدر بر اطلاعات دیگر در سطح اینترنت تأثیر می‌گذارد. در بهینه‌سازی موتور جستجو هرچقدر یک صفحه اقتدار بیشتری داشته باشد شانس آنکه در رتبه‌های برتر قرار بگیرد نیز بیشتر است.

گوگل می‌گوید برای آنکه رتبه‌خوبی داشته باشید باید محتوای معتبری را تولید کنید. ایجاد محتوای معتبر هم از طرف گوگل و اهم از طرف کاربران مورد تائید است و نقش کلیدی در ایجاد Authority وب‌سایت شما خواهد داشت.

در ادامه می‌خواهیم مهم‌ترین نکات مربوط به Topical Authority را بیان کنیم. پس در ادامه راه ما را همراهی کنید.

اقتدار موضوعی محتوا در سئو چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست، اقتدار یا Authority به معنی اعتبار یک محتوا یا معیاری برای ارزیابی اعتبار آن است و این در سئو به معنی سطح اهمیت داده‌شده به یک صفحه یا به یک سایت از طرف موتور جستجو است. موتور جستجو این کار را برای تعیین اهمیت یک صفحه انجام می‌دهد.

اقتدار موضوعی محتوا

اقتدار موضوعی معیاری از اقتدار محتوا است که یک وب‌سایت می‌تواند آن را به‌وسیله تولید محتوای با کیفیت به دست می‌آورد. محتوای با کیفیت به این معنی است که کاربران بیشتری به وب‌سایت شما به‌عنوان یک منبع معتبر در یک موضوع خاص اعتماد می‌کنند. به فرض مثال مقاله‌ای که در رابطه با دیجیتال مارکتینگ توسط یک دیجیتال مارکتر نوشته می‌شود اعتبار بیشتری نسبت به مقاله‌ای در همین باب دارد که توسط شخص غیر کارشناسی نوشته‌شده است.

اقتدار موضوعی در قدم اول برای شرکت‌های نوپا چندان معنی ندارد اما باید رفته و با تولید محتوای معتبر و کاربرپسند بنای این کاخ عظیم را بسازیم که در آینده به رشد ما بسیار کمک خواهد کرد. می‌توان گفت که اقتدار موضوعی یک معیار برای ارزیابی کیفیت وب‌سایت‌ها است که از طریق ایجاد محتوای با کیفیت، گرفتن بک لینک و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آید. لازم به ذکر است که یادآوری کنیم که آتویریتی دامنه با اتوریتی تاپیکال یا موضوعی فرق دارد. اقتدار موضوعی از کیفیت و منحصربه‌فرد بودن محتوا ناشی می‌شود درحالی‌که دامین اتوریتی به جنبه‌های فنی و لینک سازی مربوط می‌شود.

آیا باید تولیدکنندگان محتوا به اقتدار موضوعی اهمیت بدهند؟

مرجعیت موضوعی یک اصل اساسی برای قرار گرفتن در رتبه‌های برتر است که هر تولیدکننده محتوایی باید بر این اساس و با این رویکرد یک محتوای با ارزش ایجاد کند. بدون در نظر گرفتن این اقتدار موفقیت در سئو احتمال بسیار کمی دارد و یا موفقیت آن موقتی خواهد بود.

اگر روی اقتدار موضوعی وب‌سایت خود بیشتر کارکنید و خود را به‌عنوان یک منبع معتبر از دیدی کاربر جلوه دهید درنتیجه کلیک و بازدیدهای بیشتری برای صفحه خود ایجاد خواهد کرد.

Topical Authority محتوا چگونه کار می‌کند؟

اقتدار موضوعی شهرت خود را مدیون الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل است. Topical Authority درواقع نحوه تجزیه‌وتحلیل محتوا توسط موتور جستجو گوگل را دگرگون کرد و استراتژی بهتری برای پاسخ به کوئری کاربران در دستگاه‌های تلفن همراه شد.

موتور جستجوی گوگل هم‌اکنون می‌تواند جستجوهای محاورە ای کاربران را تجزیه‌وتحلیل کند و این کار را بسیار سریع‌تر از قبل انجام می‌دهد. قبل از ابداع الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل تمرکزش را روی کلمات کلیدی نهاده بود زیرا در آن زمان کلمات کلیدی بسیار مهم بودند و موتور جستجو فقط از طریق آن پیشنهاد‌ها خود را به کاربر می‌داد. گوگل هم‌اکنون برای تعیین رتبه‌بندی فاکتورهای بسیاری را مدنظر قرار می‌دهد و به‌شدت به بک لینک‌ها، محبوبیت و اعتبار دامنه‌ای که به ما لینک داده است، تعداد لینک‌ها و… متکی است.

در این راستا لینک گرفتن از دامنه‌های معتبر و همچنین تحقیقی و استراتژی کلمات کلیدی نیز مهم هستند، در کنار همه این‌ها اقتدار موضوعی یکی از فاکتورهای مهم رتبه‌بندی به‌حساب می‌آید و هم‌اکنون سال ۲۰۲۲ یکی از ترندهای مهم سئو است.

اقتدار موضوعی و سئو

می‌توان گفت که اقتدار موضوعی بخشی از استراتژی سئو داخلی یا سئو درون صفحه است و برای گرفتن ترافیک ارگانیک و اعتبار بخشیدن به برند یک امر ضروری است. درواقع Topical Authority هم برندینگ و هم نرخ کلیک ما را بهبود می‌بخشد. Topical Authority به بهینه‌سازی کلمات کلیدی و بیشتر فاکتورهای سئو درون صفحه ارتباط دارد.

در Topical Authority نویسنده یا تولیدکننده محتوا سعی می‌کند که ارزش محتوا را حفظ کند و آن را برای کاربر بنویسد و از کلمات کلیدی بیشتر، مرتبط‌تر و تخصصی‌تری برای افزایش خوانایی محتوا استفاده می‌کند.

اگر یک محتوا به‌خوبی هدف‌گذاری شود و در کنار معتبر بودن به پرسونای مخاطب اهمیت داده شود، محتوا تعامل بهتر و بیشتری با کاربران برقرار خواهد کرد.

۴ استراتژی مهم برای ایجاد اقتدار موضوعی محتوا

اقتدار کلید موفقیت در سئو و بازاریابی دیجیتال است که همه برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند؛ اما نحوه دستیابی به آن هنوز هم برای خیلی از افراد یک راز است. ازآنجاکه موفقیت در سئو یک شبه به دست نمی‌آید، این موفقیت در اقتدار موضوعی نیز همین شرایط را دارد و یک شبه به دست نخواهد آمد. برای اینکه ما در Topical Authority به موفقیت نسبی برسیم نیازمند این هستیم که یک استراتژی و یک برنامه جامع برای این کار داشته باشیم. در اینجا چهار نکته مؤثر برای ایجاد و بهبود Topical Authority را ذکر خواهیم کرد.

استراتژی مهم برای ایجاد اقتدار موضوعی

۱. استراتژی محتوا

قدم اول برای ایجاد Topical Authority داشتن یک استراتژی محتوایی مناسب و منحصربه‌فرد است. استراتژی باید شامل یک برنامه جامع و کامل برای پوشش نیاز کاربران و تولید محتوا برای آن نیازها بر اساس تحقیقی کلمات کلیدی باشد.

در این رابطه باید تحقیق کنید و در رابطه با صنعت و حوزه خود به‌روز باشید و نیاز کاربر را بتوانید پوشش دهید. همچنین می‌توانید از رقبا در این رابطه ایده بگیرد و طبق یک برنامه از پیش تعیین‌شده و به‌صورت منظم و مدام به تولید محتوای منظم بپردازید. سعی کنید بدون کم و کاستی و بدون گزافه‌گویی به نیاز کاربران خودپاسخ دهید.

همچنین سعی کنید که علاوه بر انتشار محتوا در وب‌سایت از کانال‌ها و شبکه‌های مختلف دیگر مانند شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده کنید.

۲. خوشه موضوعی

در انتخاب موضوعات باید به خوشه‌بندی موضوعی دقت کنید. خوشه موضوعی به این معنی است که شما یک موضوع را به‌عنوان ستون محتوای خود در نظر بگیرید و پیرامون آن محتوا بنویسید و نیاز کاربران در رابطه با آن موضوع را پوشش دهید. گردآوری محتوا حول یک موضوع خاص به اقتدار موضوعی محتوا بسیار کمک می‌کند.

خوشه‌بندی موضوعی از دید موتورهای جستجو یک استراتژی بهتر است و در این صورت موتور جستجو تمرکز بیشتری روی محتوای شما قرار خواهد داد و از دید موتور جستجو وب‌سایت شما به‌عنوان یک برند متخصص در آن موضوع معرفی خواهد شد. فقط به یاد داشته باشید که باید در نوشتن محتوا به این نکته توجه کنید که گوگل فقط به دنبال یافتن کلمات کلیدی در محتوا نیست و یک محتوا باید جنبه‌های مختلفی را رعایت کند تا به اقتدار برسد، ازجمله:

  • پوشش دقیق نیاز کاربر
  • استفاده از مترادف‌ها و کلمات کلیدی مربوط به کلمه کلیدی اصلی
  • ایجاد بک لینک داخلی و خارجی برای محتوا
  • و…

خوشه موضوعی در محتوا چیست؟

بزارید خوشه موضوعی را در قالب یک مثال برای شما توضیح دهم. فرض کنید ما در وب‌سایت خود یک کلمه کلیدی به نام سئو داریم، سئو در خوشه موضوعی پیلار یا ستون محتوا به‌حساب می‌آید و کلمات کلیدی مرتبط با حوزه سئو (سئو کلاه‌سیاه، بک لینک، سئو کلاه خاکستری، لینک داخلی، بهینه‌سازی محتوا، فیچر اسنیپت و…) کلمات مرتبط یا موضوعات کلاستر ما به‌حساب می‌آیند.

وقتی نوبت به خوشه‌های موضوعی می‌رسد، روی این سه جزء تمرکز کنید:

  • موضوع تمرکز را تعیین کنید
  • یک صفحه‌ستون ایجاد کنید
  • از بک لینک‌ها استفاده کنید

۳. هدف کاربر

در نظر گرفتن هدف کاربر و پاسخ‌گویی به نیاز آن مهم‌ترین رکن تولید محتوا است و هر محتوایی در اینترنت باید و باید برای پاسخگویی به نیاز کاربر تولید شود و این امر مخصوصاً برای سئو اهمیت بسیار زیادی دارد. گوگل و موتورهای جستجو الگوریتم‌های هوشمندی هستند که به هدف کاربر اهمیت می‌دهند و حول آن کار می‌کنند.

هنگامی‌که یک کاربر یک کوئری را در گوگل جستجو می‌کند، گوگل سعی می‌کند که هدف پشت سرچ کوئری را به بهترین شکل ممکن درک کند و بهترین پاسخ را به کاربر بدهد. ایجاد محتوا با چنین رویکردی کمک بزرگی به اقتدار موضوعی محتوا ما می‌کند.

موتور جستجو از تفسیرهای مختلفی برای درک هدف کوئری مورد جستجو استفاده می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوال “انجام” به این معنی است که آن‌ها می‌خواهند به یک سوال خاص پاسخ دهند که منجر به یک عمل شود. به‌عنوان‌مثال، کاربر می‌خواهد محصولی را خریداری کند یا خدماتی را رزرو کند.
  • سوال “دانستن” به این معنی است که آن‌ها می‌خواهند چیزی در مورد یک موضوع بدانند. کاربر می‌خواهد اطلاعاتی را به دست آورد، خواه این‌یک سوال ساده یا پیچیده باشد.
  • سوال “یافتن” یک سوال است که در آن کاربر می‌خواهد یک وب‌سایت یا مکان خاص را با جستجو در اینترنت پیدا کند.

۴. ساختار سایت

یکی دیگر از مهم‌ترین راه‌کارها برای تقویت اقتدار موضوعی محتوا، ساختار سایت و امور مربوط به آن است. ساختار سایت مناسب به‌خودی‌خود کمک زیادی به گرفتن رتبه‌های برتر می‌کند. ساختار سایتی مناسب است که فاکتورها و شاخص‌های سئو در آن رعایت شده باشد. شاخص‌هایی مانند استفاده از کلمات کلیدی در یک صفحه و متاتگ ها، ایجاد دسته‌های موضوعی و توجه به تجربه کاربری صفحه.

همچنین بازاریابان محتوا باید از کلمات کلیدی در نقاط مختلف یک صفحه ازجمله بدنه محتوا، متاتگها، سرفصل‌ها، متن‌های جایگزین تصاویر و… استفاده کند. همچنین استفاده از لینک داخلی و یا لینک به منابع خارجی و استفاده از سایت مپ یا نقشه سایت نیز در این رابطه بسیار مهم هستند.

ایجاد اقتدار موضوعی

همان‌طور که به آن اشاره کردیم اقتدار موضوعی یا مرجعیت موضوعی در رتبه‌بندی سایت بسیار مهم است و می‌توان گفت یکی از عوامل مهم رتبه‌بندی به‌حساب می‌آید. ایجاد یک استراتژی اقتدار موضوعی مؤثر می‌تواند زمان‌بر باشد اما بسیار به رشد کسب‌وکار ما در آینده کمک خواهد کرد و برای ما اعتبار و ارزش زیادی را از طرف کاربر و موتورە جستجو به ارمغان می‌آورد

لینک سازی و تولید محتوای منحصربه‌فرد و با کیفیت، راه‌های عالی برای کمک به ایجاد اقتدار وب‌سایت هستند. اقتدار موضوعی محتوا ابزار قدرتمندی برای رتبه‌بندی هر صفحه در گوگل است. استفاده از آن به شما کمک می‌کند تا در رتبه بالاتری نسبت به رقبای خود قرار بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

85  +    =  90

دکمه بازگشت به بالا