چگونه از گیمیفیکیشن در بازاریابی استفاده کنیم؟
آیا توجه کردهاید که محتوای بازاریابی مناسب بیش از گذشته درگیر کننده شده است؟ به نظر میرسد که دیگر محتوا را نمیبینیم؛ بلکه آن را تجربه میکنیم.
این ادعا تقریباً صحت دارد و باید آغاز و رشد گیمیفیکیشن در بازاریابی را علت آن بدانیم.
شاید در ابتدا تلفیق بازی و بازاریابی از نظر شما عجیب به نظر برسد، اما این ترکیب بهشتی کلید موفقیت است. بازدیدکنندگان از تعامل با برندهای موردعلاقه خود لذت میبرند؛ شرکتها میزان درگیری مشتریان خود را افزایش میدهند و همه در این میان برنده هستند.
آمادهاید دانش خود را در این زمینه بهخصوص افزایش دهید؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا این استراتژی داغ بازاریابی را به شما معرفی کنیم و بگوییم چگونه میتوانید به کمک آن بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید.
گیمیفیکیشن در بازاریابی چیست؟
gamification یا گیمیفیکیشن به معنی استفاده از فنون و مفاهیم بازی گونه در استراتژی بازاریابی است. شاید این عبارت تابهحال به ذهن شما خطور نکرده باشد، اما حتماً آن را تجربه کردهاید. از گیمیفیکیشن همچنین تحت عنوان بازیسازی، بازی کاری و بازیوار سازی یاد میشود.
برای مثال، McDonald و Hasbro با همکاری یکدیگر بازی انحصاری درباره فستفود مذکور طراحی کردند که میتوانید نمای آن را در شکل زیر مشاهده کنید.
این بازی نمونه بارز گیمیفیکیشن است. مفاهیم موجود در آن میتوانند بازی واقعی، امتیاز یا حتی جایزه باشند. ایده اصلی این است که محتوای بازاریابی با قابلیت انعکاس بازی میتواند بازدیدکنندگان را بیشتر و بهتر درگیر کند.
اما آیا گیمیفیکیشن مفید است؟ در ادامه به مزایای استفاده از این ترند میپردازیم.
مزایای استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی
محتوای بازیسازی شده میتواند قیف فروش (Sales Funnel) را بهبود ببخشد.
گیمیفیکیشن درگیر کننده است و کاربران به همین خاطر آن را به خاطر میسپارند. به خاطر سپردن محتوای بازیسازی شده در ذهن کاربران و بازدیدکنندگان همچنین باعث میشود آگاهی از برند (Brand Awareness) افزایش یابد.
بدین ترتیب مشتریان بیش از پیش به برند شما فکر میکنند و حس کنجکاویشان برانگیخته میشود. آنها در خبرنامه ایمیلی ثبتنام میکنند و یک یا چند محصول از شما میخرند. شما بهیکباره بازدیدکننده را به مشتری تبدیل میکنید و البته این موفقیت را مدیون استفاده از بازاریابی به کمک گیمیفیکیشن هستید.
آیا این استراتژی میتواند به برندها در دستیابی به اهدافشان کمک کند؟ با توجه به نتایجی که از اعمال این روش مشاهده کردهایم، گیمیفیکیشن در بازاریابی بسیار مؤثر است.
اپراتور آمریکایی ورایزون با استفاده از شیوه اعطای امتیاز و نشان توانست مدت زمان مرور وبسایت را در میان نیمی از کاربران خود ۳۰ درصد افزایش دهد.
گیمیفیکیشن به شرکت فولکسواگن چین کمک کرد پروژه برونسپاری انبوه خود را فراگیر کند. این شرکت درنتیجه به سیوسه میلیون بازدید دست یافت و کاربران حدوداً صدوبیست هزار ایده برای آن به ثبت رساندند.
شرکت فورد موتورز توانست فروش خود را به بیش از ۸ میلیارد دلار برساند و میزان لایکهای فیسبوکش را با محتوای بازیسازی شده تا ۶۰۰ درصد افزایش دهد.
این ارقام نشان میدهد گیمیفیکیشن و بازاریابی ترکیب فوقالعادهای است.
حالا باز به پرسش ابتدایی بازمیگردیم. استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی چه مزایایی دارد؟
گیمیفیکیشن میزان درگیری مشتریان را افزایش میدهد. بدین ترتیب احتمال اینکه کاربران از روی محتوای شما بیتفاوت عبور کنند کاهش پیدا میکند. به این مشکل «کوری در مقابل بنر تبلیغاتی» گفته میشود و مشکلی جدی است.
ازآنجاکه بازدیدکنندگان انگیزه پیدا میکنند برای کسب امتیاز و جایزه فعالیتهایی را به سرانجام برسانند، نرخ تبدیل هم افزایش مییابد. جایزه ممکن است نشان، امتیاز یا یک قابلیت ویژه در وبسایت و اپلیکیشن باشد.
بازدیدکنندگان تعامل بیشتری با محتوا برقرار میکنند و بدین ترتیب آگاهی از برند و وفاداری به آن هم افزایش پیدا میکند.
بازی برای بازدیدکنندگان سرگرمکننده است.
تمایل دارید فروش خود را افزایش دهید و به اهداف بازاریابیتان دست پیدا کنید؟ از گیمیفیکیشن بهره بگیرید. گیمیفیکیشن درواقع یکی از مؤثرترین روشها برای توسعه کسبوکارهای اینترنتی است.
گیمیفیکیشن میتواند درگیری کاربران را افزایش دهد
چه چیزی باعث میشود افراد به گیمیفیکیشن علاقه نشان دهند؟
اغلب نمونههای گیمیفیکیشن در کسبوکارها تعاملی هستند و تقریباً اغلب کاربران به محتوای تعاملی علاقهمند هستند.
به همه مواقعی فکر کنید که با محتوای گیمیفیکیشن مواجه شدهاید. شما هم احتمالاً روی این محتوا کلیک کردهاید تا ببینید چه پیش میآید.
اصلاً مقاومت در مقابل بازی دشوار است. بازی شرایط را بهبود میدهد. برای مثال به بازی بسیار ساده در مرورگر گوگل کروم توجه کنید که هرگاه وبسایت موردنظر شما در مدت زمان مشخصی بارگذاری نمیشود، به نمایش درمیآید.
بر اساس گزارش Demand Gen، ۹۳ درصد از بازاریابها عاشق گیمیفیکیشن هستند. در مقابل این رقم، تنها ۷۰ درصد معتقدند که محتوای ساده غیرتعاملی میتواند بازدیدکنندگان را درگیر نگه دارد. برخی دیگر از نکتههای مهم این گزارش:
۸۱ درصد از بازاریابها معتقدند محتوای تعاملی بیش از محتوای ساکن توجه کاربران را جلب میکند.
۸۸ درصد از بازاریابهای B2B در نظر دارند ۱۰ تا ۳۰ درصد از محتوای خود را به نوع تعاملی تغییر دهند.
۷۰ درصد از بازاریابها معتقد هستند که محتوای تعاملی در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری موفق است.
بهطور خلاصه باید بگوییم کاربران به محتوای تعاملی علاقه دارند و از بازی کردن لذت میبرند. استراتژی گیمیفیکیشن در بازاریابی هم این دو مورد را باهم تلفیق میکند و باعث میشود بازدیدکنندگان تجربهای منحصربهفرد کسب کنند که در بازاریابی سنتی وجود ندارد.
حتی موارد سادهای مانند اعطای امتیاز و نشان مخصوص هم میتواند در کاربران انگیزه ایجاد کند. به تصویر زیر توجه کنید و ببینید Dropbox چگونه با استفاده از نشانهای بامزه باعث شده است تیم بازاریابی به اهداف خود دست پیدا کند.
این راهکار کاملاً مؤثر بوده است. کاربران تمایل دارند کارها را به سرانجام برسانند. هرگاه هر وظیفه را انجام میدهند، احساس میکنند به مورد فوقالعادهای دست پیداکردهاند.
علاوه بر این، بازاریابی با گیمیفیکیشن باعث میشود مشتریان احساس کنند کنترل امور در دست خودشان است. آنها خودشان نحوه تعامل با محتوایتان را انتخاب میکنند. این امر لایه دیگری به جذاب بودن محتوای شما از نظر کاربر اضافه میکند.
فروش به کمک بازاریابی گیمیفیکیشنی بهترین راه است. در ادامه به برخی نمونههای موفق اشاره میکنیم تا متوجه شوید چگونه میتوان گیمیفیکیشن را در کمپینهای بازاریابی به کار گرفت.
۳ نمونه فوقالعاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی
گیمیفیکیشن امروزه دیگر رمز و رازی نیست که تنها چند شرکت بزرگ از آن باخبر باشند. لازم نیست توسعهدهنده بازیهای نرمافزاری باشید تا بتوانید از این ترند تازه بهره ببرید. درواقع تلفیق گیمیفیکیشن با استراتژی بازاریابی بسیار آسان است.
در ادامه به بهترین نمونههای استفاده از مفهوم گیمیفیکیشن در بازاریابی توجه کنید.
۱ – بچرخان و برنده شو!
چرخه دریافت پروموشنهای تخفیفی احتمالی میتواند روند ایجاد سرنخ فروش را به بازی دلخواه بازدیدکنندگان تبدیل کند. بازدیدکنندگان در این چرخه میتوانند اطلاعاتشان را در اختیار شما بگذارند و شانس خود را در دریافت جایزه امتحان کنند.
علاوه بر این، چرخه بچرخان و برنده شو طراحی منحصربهفردی دارد و کاربران نمیتوانند آن را در پاپ آپ یا صفحه فرود نادیده بگیرند. بدین ترتیب این نمونه از گیمیفیکیشن میتواند به شما در دستیابی به اهداف تبدیل خود کمک کند.
شما کنترل کامل تنظیمات این چرخه جایزه را در دست دارید. خودتان نوع جایزهها را انتخاب میکنید و تصمیم میگیرید این چرخه چند جایزه داشته باشد. میتوانید هر نوع جایزهای از کد تخفیف، پیشنهادهای ویژه یا ارسال رایگان را در این چرخه بگنجانید.
این روش بازدیدکنندگان را به سرنخ فروش تبدیل و آنها را به نهایی کردن مسیر خرید تشویق میکند. وقتی بازدیدکننده متوجه میشود در خرید محصول موردنظرش میتواند ۲۵ درصد تخفیف بگیرد، ممکن است همان لحظه خریدش را نهایی کند.
۲ – معیار سنجش تکمیل مرحلهها
معیار سنجش تکمیل هم عنصر دیگری از عناصر مؤثر گیمیفیکیشن است. گوگل، دراپ باکس و لینکدین هم تابهحال از این عنصر در کمپینهای بازاریابی خود استفاده کردهاند. نمونه تصویر مقابل از کمپین وبسایت لینکدین انتخابشده که در قالب نوار پیشرفت مشخصات پروفایل کاربر طراحیشده است.
هدف از تعبیه این معیار تکمیل این است که کاربر به کامل کردنش در ادامه مسیری مشخص تشویق شود. این مسیر مشخص در مثال فوق، تکمیل اطلاعات کاربر در پروفایل لینکدین است. وقتی کاربر به پروفایل خود تصویر اضافه میکند یا جزئیات تحصیل و موقعیت مکانیاش را درج میکند، معیار سنجش هم به تدریج پیش میرود. وقتی این معیار سنجش کامل شد، وبسایت به شما جایزه میدهد.
شما میتوانید برای هر فعالیتی که شامل دو یا چند مرحله میشود، از این راهکار استفاده کنید. برای مثال:
تشویق بازدیدکنندگان به تکمیل پرسشنامه
راهنمایی و تشویق مشتریان به پیروی از توالی مرحلههای خرید
تشویق بازدیدکنندگان به تکمیل ثبتنام در فهرست ایمیلی یا رویدادها
۳ – نشانهای دیجیتالی
نشانها و مدالها (Badge) از محبوبترین انواع استفاده از گیمیفیکیشن هستند. در بسیاری از وبسایتهای بزرگ و معرفی مانند Ebay از سامانه رتبهبندی و ستاره دادن استفاده میشود. فیسبوک هم به طرفداران برتر خود جایزهها و نشانهایی را اعطا میکند.
استفاده از این نشانها شامل امتیاز ستارهای، مدال یا کاپ میتواند به بهبود و افزایش وفاداری به برند شما کمک کند. اعطای این جایزهها مانند این است که به مشتریان خود بگویید «متشکریم که از محصولات و خدمات ما استفاده میکنید» یا «متشکریم که از ما پشتیبانی میکنید».
کسب این جایزهها از نظر مشتریان نوعی دستاورد مهم تلقی میشود. همچنین روند کسب امتیاز و دستیابی به جایزه برای مشتریان جالب است و بدین ترتیب بیش از پیش با محصولات و خدمات شما تعامل برقرار میکنند تا جایزهها و نشانهای بیشتری را به دست آورند. به همین خاطر هم نشانها و مدالهای دیجیتالی به عنوان ابزار انگیزشی مورداستفاده قرار میگیرند.
موارد استفاده موفقیتآمیز از نشان دیجیتال:
کارمندان مشغول در محیط کار واحد.
دانشجویانی که کلاسها و دورههای آنلاین میگذرانند.
مشتریان فروشگاههای آنلاین در برنامههای وفاداری
برای مثال، Khan Academy نشانهای دیجیتالی بسیاری را برای دانشجویان خود طراحی کرده است. این دانشجویان میتوانند پس از تکمیل برخی وظایف یا کسب امتیاز مشخص، نشان تازه دریافت کنند.
این راهکار برای دانشجویان بسیار جذاب است. آنها انگیزه بیشتری برای تلاش و تکمیل وظایفشان پیداکردهاند.
استفاده از نشان، مدال و کاپ مخصوصاً در پلتفرمهای آموزشی محبوب است. اگر قصد دارید دوره آموزشی و آکادمیک آنلاین برگزار کنید، حتماً این مورد را به خاطر بسپارید. البته استفاده از این عنصر گیمیفیکیشن در سایر موارد هم محبوب است. برای مثال در این موارد میتوان از نشان استفاده کرد:
اعطای جایزه به کاربرانی که محتوا را در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشتهاند و از شما پشتیبانی کردهاند.
سفیران برند که شما را به افراد بسیاری از دوستان و خانواده معرفی کردهاند.
مشتریان وفادار که مبلغ زیادی را برای خرید محصولات و خدمات شما صرف کردهاند.
بهطورکلی میتوان گفت در مقابل هر وظیفهای که بیش از انتظار رایج است، میتوانید جایزه یا نشان اعطا کنید.
طراحی و ایجاد نشان بسیار آسان است. پلاگین ورد پرسی BadgeOS شما را قادر میسازد ظرف مدت تنها چند دقیقه برنامه موردنظرتان را در این زمینه طراحی و ایجاد کنید.
برای ارتقا دادن به مهارتهای بازاریابی خود آمادهاید؟
اگر میخواهید برند شما زنده بماند، باید خودتان را با انتظارات مشتریان سازگار کنید.
بسیاری از مشتریان برای کسب تجربههای لذتبخش ارزش قائل هستند و این تجربه بهاندازه محصولات یا خدمات شما ارزشمند است. ارائه این تجربه لذتبخش در کمپینهای بازاریابی بر عهده شما است. خوشبختانه میتوانید از گیمیفیکیشن بدین منظور بهره بگیرید و محتوای خود را جالبتوجه و درگیر کننده طراحی کنید.