آموزش وب مستری

راهنمای ساخت زیردامنه یا subdomain

۵/۵ - (۱ امتیاز)

اگر در زمینه طراحی وب سایت تازه‌کار هستید، احتمالاً نمی‌دانید که می‌توانید از یک دامنه برای چندین وب‌سایت دیگر استفاده کنید. منظور ما صفحات جداگانه نیست؛ بلکه وب‌سایت‌های کامل و مجزا با همین نام دامنه است.

دو روش برای انجام این کار وجود دارد، استفاده از زیرشاخه‌ها یا subdirectories و زیردامنه‌ها یا subdomains.

از دیدگاه فنی، هر دو رویکرد به شکل یکسان عمل می‌کنند، اما به‌ دلیل ظاهر تمیزتر زیردامنه استفاده از آن رایج‌تر است.

در این مقاله درباره اینکه زیردامنه‌ها چه هستند و چرا باید از آن‌ها استفاده کنیم صحبت خواهیم کرد. سپس به مواقعی که استفاده از زیردامنه‌ها بسیار عاقلانه است نیز اشاره می‌کنیم. همچنین به شما خواهیم گفت چطور زیردامنه بسازید و از آن استفاده کنید.

زیردامنه چیست‌ و چرا باید از آن‌ استفاده کنیم؟

زیردامنه‌ها شما را قادر می‌سازند چندین وب‌سایت با یک دامنه اصلی داشته باشید. به این آدرس URL دقت کنید Design.hostiran.net، در این آدرس از زیردامنه Design در کنار URL هاست ایران استفاده شده که این امکان را ایجاد می‌کند به شکل یک وب‌سایت مجزا، اما از طریق پنل مدیریت هاست یکسان راه‌اندازی شود.

زیردامنه چیست‌ و چرا باید از آن‌ استفاده کنیم؟

همان‌طور که گفته شد، از زیرشاخه نیز می‌توان برای رسیدن به چنین هدفی استفاده کرد که در این صورت آدرس به این شکل تبدیل می‌شود . یکی از دلایلی که ما زیردامنه را ترجیح می‌دهیم تأثیری است که به روی سئو دارد. به‌عنوان‌مثال:

  • موتورهای جستجو زیردامنه‌ها را به‌عنوان وب‌سایت‌های مجزا تشخیص می‌دهند؛ بنابراین شما شانس بیشتری برای افزایش ترافیک به روی وب‌سایتتان خواهید داشت.
  • زیردامنه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که از لینک‌های پشتیبانی به سایت اصلی استفاده کنید که این مسئله اعتبار سایت شما را بالاتر خواهد برد.

نوبت به آن می‌رسد که به شرایط خاصی که استفاده از زیردامنه در مقابل زیرشاخه عاقلانه‌تر است اشاره کنیم.

چه زمانی از subdomain به‌جای subdirectory استفاده کنیم؟

ما درباره تفاوت بین subdomain (زیردامنه‌ها) و subdirectory (زیرشاخه‌ها) صحبت کردیم. در اینجا فقط از دو سناریو استفاده می‌کنیم که به شما بگوییم در چه شرایطی استفاده از زیردامنه نسبت به زیرشاخه بهتر است:

  1. راه‌اندازی یک فروشگاه تجارت الکترونیک به‌عنوان مکمل وب‌سایت اصلی.
  2. راه‌اندازی یک بلاگ برای یک وب‌سایت تجاری.

این دو یک وجه مشترک دارند: هر دو به‌عنوان یک سایت موازی در کنار سایت اصلی با عملکرد اختصاصی راه‌اندازی می‌شوند.


مقاله مرتبط: تاثیر ریدایرکت یا هدایت سایت به دامنه اصلی


شاید شما بتوانید با استفاده از زیرشاخه نیز به همین نتیجه برسید، اما فوایدی که زیردامنه برای سئو دارد موجب می‌شود انتخاب بهتری باشد.

نظرات مختلفی درباره این موضوع وجود دارد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از زیردامنه استفاده کنند، در حالی‌که برخی دیگر معتقدند زیرشاخه انتخاب بهتری است، حتی اگر نکات سئو را در بر نمی‌گیرد. در این مقاله ما به نحوه تنظیم کردن و استفاده از زیردامنه اشاره می‌کنیم.

چگونه طی سه مرحله ساب دامین بسازیم و از آن استفاده کنیم

Cpanel به شما این امکان را می‌دهد زیردامنه‌ها را در چند دقیقه به‌راحتی بسازید.

در این قسمت، ما به ساخت زیردامنه از طریق cpanel اشاره می‌کنیم چراکه در حال حاضر محبوب‌ترین پنل میزبانی وب به شمار می‌رود. اگر هاست شما از cpanel استفاده نمی‌کند، بهتر است با شرکت ارائه‌دهنده آن تماس بگیرید و درباره ایجاد زیردامنه با آن‌ها مشورت کنید. اگر که هاست شما از cpanel استفاده می‌کند، خواندن این مقاله را ادامه دهید.

مرحله ۱. دسترسی به cPanel

برای دسترسی داشتن به cPanel، باید به‌حساب کاربری هاست خود لاگین کنید.

پس از لاگین، وارد صفحه داشبورد می‌شوید. شاید تمامی ارائه‌دهندگان خدمات هاستینگ از یک پلتفرم یکسان استفاده نکنند، اما در بیشتر مواقع احتمالاً می‌توانید از صفحه داشبورد به‌راحتی به cPanel سایت دسترسی پیدا کنید.

مرحله ۲. ساخت زیردامنه در cPanel

ساخت زیردامنه در cPanel بسیار ساده است. در صفحه بگردید تا بخشی با نام Domains بیابید سپس به روی گزینه Subdomains کلیک کنید. از اینجا، یک نام برای زیردامنه خود انتخاب کنید و دامنه اصلی که می‌خواهید این زیردامنه برایش ایجاد شود را انتخاب کنید. در این مثال، ما یک زیردامنه با نام shop ایجاد می‌کنیم.

ایجاد یک زیردامنه در cPanel

پس از انتخاب نام، به روی دکمه Create کلیک کنید. به همین راحتی یک زیردامنه ایجاد کردید. پس از آن، یک پیغام مبنی بر اینکه عملیاتتان با موفقیت انجام‌شده نمایان می‌شود و نام زیردامنه شما در انتهای بخش subdomains نمایان می‌شود.

شما از این طریق می‌توانید زیردامنه ایجادشده را هر زمان که بخواهید با کلیک کردن به روی دکمه Remove، حذف کنید. هرچند در این صورت هر اطلاعاتی که در آن زیردامنه تعریف کرده‌اید نیز از بین می‌رود؛ بنابراین مهم است که پیش از انجام این کار یک کپی از اطلاعاتتان بگیرید.

مرحله ۳. راه‌اندازی یک وب‌سایت به روی زیردامنه

پس از اینکه زیردامنه را ایجاد کردید، مرحله آخر استفاده از آن است. زیردامنه شما می‌تواند همانند یک وب‌سایت کاملاً مجزا عمل کند، حتی اگر دامنه‌ای یکسان با سایر زیردامنه‌ها داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید زیردامنه جدید را از طریق وردپرس راه‌اندازی کنید. برای این کار، به cPanel بازگردید، بخش مربوط به Softaculous App Installer را پیدا کنید و به روی گزینه Wordpress کلیک کنید:

راه‌اندازی یک وب‌سایت به روی زیردامنه

شما وارد تب Install خواهید شد. در اینجا، می‌توانید با انتخاب گزینه Choose Domain در زیر Software Setup، وردپرس را برای زیردامنه جدید خود تنظیم کنید.

 Choose Domain

چیزی که باقی‌مانده، پر کردن چند فیلد دیگر است. برای مثال، باید یک نام برای سایت خود انتخاب کنید و همانند یک سایت مجزا نام کاربری و رمز عبور مشخص کرده و یک آدرس ایمیل مناسب برای آن تعریف کنید. زبان سایت خود را نیز می‌توانید مشخص کنید. به روی دکمه install کلیک کنید و صبر کنید تا پردازش به اتمام برسد. زمانی‌که تکمیل شد، قادر خواهید بود به سایت جدید خود دسترسی داشته باشید:

hello world page

می‌توانید هر تعداد زیردامنه که بخواهید برای دامنه اصلی سایت خود تعریف کنید؛ اما این را در نظر داشته باشید که فقط زمانی باید این کار را انجام دهید که معقول به نظر می‌رسد.

نتیجه‌گیری

زیردامنه‌ها برای جداسازی بخش‌های مختلف وب‌سایت با توجه به عملکردشان یک روش بسیار خوب است. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید از آدرس shop.domain.com به‌عنوان آدرس یک وب‌سایت فروشگاه آنلاین در کنار سایت اصلی خود استفاده کنید. زیردامنه‌ها ظاهری مرتب دارند و به‌راحتی تعریف می‌شوند.

در این پست ما به شما نشان دادیم چطور از طریق cPanel، زیردامنه ایجاد کنید. یک مرور سریع به روی مراحل آن خواهیم داشت:

  1. وارد حساب کاربردی cPanel خود شوید و گزینه Subdomains را پیدا کنید.
  2. یک زیردامنه تعریف کنید.
  3. هر نوع وب‌سایتی که می‌خواهید به روی این زیردامنه جدید راه‌اندازی کنید.

درصورت داشتن هرگونه سؤال درباره زیردامنه‌ها، لطفا سوالاتتان را در بخش نظرات مطرح کنید.

نوشته های مشابه

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

23  +    =  31

دکمه بازگشت به بالا