آموزش های سرور

رکورد PTR چیست؟ نحوه ایجاد رکورد پی تی آر

۵/۵ - (۱ امتیاز)

درباره رکوردهای DNS و کاربردهای آن‌ها چه می‌دانید؟ رکورد PTR یکی از رکوردهای DNS با شناسایی و تایید هویت IP‌ هایی که به سمت سرور درخواست ارسال می‌کنند، از کلاهبرداری و دریافت هرزنامه جلوگیری می‌کند. در این مطلب کاربردهای PTR و نحوه ایجاد آن در هاست سی پنل را به شما خواهیم آموخت.

PTR چیست؟

در دنیای اینترنت گاهی اوقات ساده‌ترین مسائل کاربردی‌ترین و راهبردی‌ترین کارها را انجام می‌دهند. DNS نمونه واضحی از این دست موضوعات است که کارکرد آن تبدیل نام دامنه به اعدادیست که کامپیوترها به راحتی می‌توانند ترافیک را به سمت آن‌ها هدایت کنند.

ما معمولاً DNS را به عنوان ابزاری برای تبدیل نام دامنه به آدرس آی پی در نظر می‌گیریم. این در حالی است که رکورد PTR دقیقاً برعکس عمل می‌کند. به عبارتی رکورد DNS آدرس آی پی را به نام دامنه متصل می‌کند. یک رکورد PTR نوعی از رکورد DNS است که آدرس IP را به نام دامنه متصل می‌کند. 

PTR مخفف چیست؟

PTR در واقع مخفف pointer record است که در زبان فارسی به معنای رکورد اشاره است. 

رکورد PTR

کاربردهای PTR

یک دفترچه تلفن‌ قدیمی را تصور کنید که نام همه افراد را با شماره تلفن آنها در آن نوشته اید. زمانی که شخصی با شما تماس می‌گیرد،  شما با نگاه کردن به شماره آن فرد،  متوجه خواهید شد که تماس گیرنده چه کسی است. در واقع شما با به یاد آوردن نام آن بر در دفترچه تلفن و سپس شماره او قبل از  برداشتن تلفن متوجه خواهید شد که  چه کسی پشت خط است.

کارکرد رکورد PTR در دنیای اینترنت دقیقاً مانند دفترچه‌های تلفن قدیمی است که به شما کمک می‌کند با به یاد آوردن نام فرد،  هویت او را پیش از پاسخ دادن به تلفن تشخیص دهید.

سرورها می‌توانند با بررسی رکورد PTR، هنگامی که درخواستی از سوی کاربر ارسال شده است، با شناسایی آن و تأیید اعتبار کاربر، درخواست ارسال شده از سمت او را نیز تایید کنند. در یک مثال واضح زمانی که شما تایید می‌کنید که ایمیلی را از یک سرور ایمیل واقعی دریافت کنید و نه از سمت یک کلاهبردار؛ در واقع رکورد PTR است که این کار را برای شما انجام می‌دهد.

رایج‌ترین کاربرد این رکورد در سرورهای ایمیل است. زمانی که یک سرور ایمیل پیامی را دریافت می‌کند، رکورد PTR  ی پی پیام دریافت شده را جستجو می‌کند و امکان اتصال به آن را پس از تایید هویت فراهم می‌کند. اگر PTR با IP که پیامی را ارسال کرده است مطابقت نداشته باشد، می‌توان سرور ایمیل را طوری تنظیم کرد که پیام‌های دریافتی از آن IP را محدود و یا بلاک کند.

این رفتار برای سرورهای ایمیل معیاری جدی برای  فیلتر کردن هرزنامه‌ها است. تأییدی که سوابق PTR ارائه می‌کنند به ایجاد اعتماد در هویت سرور ایمیل ارسال کننده کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی: بررسی وضعیت DNS

جمع بندی

در این مطلب همه چیز درباره رکورد PTR و کاربردهای آن آموختید. این رکورد به صورت معکوس عمل می‌کند و با اعتبار سنجی از درخواست‌های ارسال شده به سوی سرور، امنیت سرور را افزایش می‌دهد. فراموش نکنید که تنها در صورتی می‌تولنید این رکورد DNS را روی سرور خود فعال کنید که شرکت هاستینگ این امکان را برای شما فراهم کرده باشد.

از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید، از شما سپاسگزاریم. کارشناسان فعال ما در هاست ایران آماده پاسخگویی به سوالات و نظرات شما هستد.

سوالات متداول

  • رکورد PTR چیست؟

نوعی از رکورد DNS است که به صورت معکوس ارتباط بین دامنه و IP را برقرار می‌کند.

  • DNS چیست؟

سیستم نام دامنه یا DNS دامنه را به آدرس IP تبدیل می‌کند تا مرورگرها از آن‌ها برای بارگذاری صفحات اینترنتی استفاده کنند. هر دستگاهی که به اینترنت متصل است آدرس IP مخصوص به خود را دارد و سرورهای DNS این امکان را برای افراد فراهم می‌کند که به جای IP، از نام دامنه برای جستجو استفاده کنند.

  • کاربردهای PTR چیست؟

کارکرد ضد هرزنامه‎ای، تشخیص اعتبار IPها و اعتبار سنجی آن‌ها , و جمع آوری اطلاعات IPهای درخواست کننده به سوی سرور از کارکردهای این رکورد ویژه DNS است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

26  +    =  36

دکمه بازگشت به بالا