آموزش های سرور

آموزش استفاده از SSH KEY در سرور مجازی

۵/۵ - (۲ امتیاز)

اگر کاربر سرورهای لینوکسی هستید، می‌توانید به آسانی با استفاده از SSH Key‌ها در ترمینال لینوکس لاگین شوید. این ویژگی امنیتی در سرورهای لینوکسی علاوه‌بر افزایش ضریب امنیت سرور، عملکرد شما را در انتقال فایل‌ها و اجرای دستورات بیشتر خواهد کرد. اما چگونه می‌توان از  SSH Key‌ها  در سرور لینوکسی استفاده کرد؟

SSH KEY چیست؟

SSH KEY شیوه امن برای تبادل اطلاعات است که تقریباً در تمامی دیتاسنترها و شرکت‌ها بزرگ استفاده می‌شود. سیستم کاری این شیوه ارائه دو رمز عبور شامل یک Public key و یک Private Key است. کلید Public به‌صورت خودکار توسط سرور به سیستم‌هایی که درخواست اتصال به آن را دارند نمایش داده می‌شود. در آن طرف ماجرا سیستم کاربر با استفاده از کلید Private به اطلاعات سروری دسترسی پیدا می‌کند.

در این صورت کاربران می‌توانند بدون نیاز به یک رمز عبور قوی به سرور دسترسی داشته باشند. اما چگونه؟

مزایای به‌کارگیری SSH

به‌کارگیری کلیدها برای احراز هویت در سرور مزایای متعددی نسبت به پسوردهای قابل شناسایی دارد.  اولین نکته این است که این کلیدها در برابر هک آسیب‌پذیری کمتری دارند و حدس زدن آن‌ها سخت‌تر است.  از طرف دیگر با استفاده از SSH KEY نیاز به فعال‌سازی رمز عبور را از بین می‌برد در‌نتیجه صرفه‌جویی در زمان در هنگام لاگین شدن در سرور اتفاق خواهد افتاد.

در آخر با استفاده از این کلیدها می‌توانید هر بار که خواستید دستوراتی را اجرا کنید و فایل‌های مد‌نظر خود را بدون محدودیت انتقال دهید.

 

آموزش استفاده از SSH KEY در سرور مجازی

در این آموزش نحوه اتصال به پوسته امن SSH از طریق Private Key و Public Key را برای شما شرح داده‌ایم. برای این کار باید از طریق برنامه Putty اقدام کنید. اگر این برنامه را بر روی سیستم خود ندارید می‌توانید از طریق لینک دانلود Putty اقدام کنید.

در مرحله بعد پس از نصب برنامه و باز کردن آن روی گزینه Generate کلیک کنید. برای پر شدن فیلد موس خود را بر روی نمایشگر تکان دهید.

کلیک روی گزینه Generate

سپس کدی به شما نمایش داده خواهد شد. این کد را کپی و در سیستم خود ذخیره کنید. برای اتصال امن به سرور به این کدها نیاز خواهید داشت.

آموزش استفاده از SSH Key

  1. در گام اول برای اتصال به سرور باید دستور زیر را بنویسید تا یک دایرکتوری مخفی به نام SSH ایجاد شود.

mkdir ~/.ssh

 

  1. سپس برای تغییر دسترسی به مسیر ایجاد شده دستور زیر را وارد کنید.

chmod 700 ~./ssh

 

  1. در دایرکتوری جدید فایل زیر را ایجاد کنید.

touch ~/.ssh/authorized_keys

 

  1. سپس برای تغییر دسترسی به فایل جدیدی که ایجاد کرده‌اید، دستور زیر را وارد کنید.

chmod 600 ~/.ssh/authorized_keys

 

  1. به کمک یک ویرایشگر باید فایل زیر را باز کنید.

nano ~/.ssh/authorized_keys

 

  1. در این مرحله فایل Public key که از طریق برنامه  putty ذخیره کردید را در این فایل کپی کنید. سپس آن را ذخیره کنید.
  2. سپس فایل sshd_config را با استفاده از یک ویرایشگر باز کنید.

nano /etc/ssh/sshd_config

 

  1. عبارت ServerkeyBits را از میان گزینه‌های موجود پیدا کنید و علامت # را از ابتدای خط پاک‌ کنید. سپس عدد ۲۰۴۸ را جلوی آن تایپ کنید.
  2. در گام بعدی عبارات زیر را در فایل پیدا کنید و  مقادیر آن را به ۲۰۴۸ تغییر دهید.
  • RSAAuthentication yes
  • PubkeyAuthentication yes
  • AuthorizedKeysFile %h/.ssh/authorized_key

 

  1. حالا عبارت زیر را در فایل sshd_config پیدا کنید.  سپس همانند مرحله قبل علامت # را از ابتدای خط پاک‌ کنید. در مقابل آن کلمه no را بنویسید.
  2. در این مرحله باید سرور SSH را مجددا راه‌اندازی کنید. برای این کار از دستور زیر استفاده نمایید.
  • service ssh restart

 

  1. پس از آن باید نرم‌افزار putty در سیستم خود اجرا کرده و در آن یک پروفایل جدید برای خود بسازید. برای این کار از نوار سمت راست‌ روی گزینه SSH سپس روی گزینه Auth کلیک کنید.

 

  1. پس از انجام دادن تمام این مراحل در مرحله پایانی نیاز است که فایل Private key خود را تایپ کرده و روی گزینه open کلیک نمایید.

 

با انجام دادن تمامی این مراحل می‌توانید تجربه یک اتصال امن به سرور مجازی را داشته باشید.  فراموش نکنید که خرید سرور مجازی اولین گام شما در مسیری است که دارید. تامین امنیت است که شما را در طول زمان حفظ خواهد کرد. در هاست ایران شما می‌توانید سرور مجازی را با امنیت بالا و سرعت بی‌نظیر خریداری کنید.

 

جمع‌بندی

با مطالعه این مطلب از هاست ایران دریافتید که استفاده از SSH KEY‌ها برای دسترسی به سرور لینوکسی چگونه است و چه مزایایی دارد. امنیت و سرعت بیشتر در کنار قابلیت‌هایی نظیر انتقال داده‌ها همه کاربران لینوکس را به سوی استفاده از کلیدهای SSH می‌کشاند. به نظر شما اینطور نیست؟ آیا شما تا به حال تجربه به کارگیری این قابلیت امنیتی جذاب در سیتم‌عامل‌های لینوکسی را داشته اید؟

 

سوالات متداول

  • SSH KEY چیست؟

کلید‌های SSH که در دو شکل خصوصی و عمومی ارائه می‌شوند به عنوان مکانیزمی برای احراز هویت در دسترسی به سرورهای لینوکسی شناخته می‌شوند.

 

  • به کارگیری SSH چه مزایایی دارد؟

آسیب‌پذیری کمتر در برابر خطرهای امنیتی نظیر هک، امنیت بیشتر و سرعت بیشتر در انتقال فایل‌ها و همچنین ورود و خروج به سیستم از مزایای بکارگیری کلیدهای SSH است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24  +    =  29

دکمه بازگشت به بالا