آموزش وب مستری

جلوگیری از ایندکس شدن سایت توسط موتورهای جستجو

۵/۵ - (۱ امتیاز)

جلوگیری از ایندکس شدن سایت توسط موتورهای جستجو، یکی از موضوعات مهم برای کسانی است که وب‌سایتی برای ارائه خدمات، فروش محصولاتشان و… راه‌اندازی کرده‌اند. چون ایندکس شدن سایت و محتوای آن در مرحله‌ای که هنوز وب‌سایت به شکل مناسب در نیامده است، می‌تواند تأثیر منفی بر سئو (بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) وب‌سایت داشته باشد.

علاوه بر این، مشاهده یک وب‌سایت ناقص، برای کاربران جذاب نخواهد بود. بنابراین، در این مقاله قصد داریم نحوه جلوگیری از ایندکس شدن سایت توسط موتورهای جستجو را به شما آموزش دهیم.

دلیل جلوگیری از ایندکس شدن سایت

هدف اصلی متخصص سئو، ارتقاء جایگاه سایت در نتایج موتورهای جستجو و به دست آوردن رتبه‌های بالاتر برای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار است. برای دستیابی به این هدف، باید به موتورهای جستجو اجازه بدهید وب سایتتان را مورد بررسی قرار دهند.

این فرآیند که به آن “خزش” (crawling) می‌گویند، مستلزم ارزیابی محتوا و میزان بهینه بودن آن توسط خزنده‌های موتور جستجو برای نمایش در نتایج جستجو است. با این وجود، ممکن است بنا بر دلایل خاصی تصمیم بگیرید که برای مدت معین، از بررسی وب سایتتان توسط موتورهای جستجو جلوگیری کنید. از جمله دلایل رایج تنظیمات noindex برای سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وب‌سایت شما هنوز به طور کامل آماده نشده است.
  • وب‌سایت‌های محدود شده که با هدف خاصی طراحی شده‌اند و دسترسی به آن‌ها فقط برای افرادی که شرایط معینی دارند امکان‌پذیر است.
  • راه‌اندازی نسخه آزمایشی یک وب‌سایت که برای نمایش عمومی طراحی نشده‌ است.

مطلب پیشنهادی: علت ایندکس نشدن سایت توسط گوگل

روش‌های جلوگیری از ایندکس شدن صفحات در وردپرس

از جمله روش‌هایی که کمکتان می‌کند تا از ایندکس شدن سایت توسط موتورهای جستجو پیشگیری کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جلوگیری از ایندکس شدن صفحات سایت از پیشخوان وردپرس
  • جلوگیری از ایندکس شدن سایت وردپرس از طریق‌ هاست سی پنل
  • جلوگیری از ایندکس شدن سایت توسط موتورهای جستجو با افزونه Yoast SEO

جلوگیری از ایندکس شدن صفحات سایت در مرحله نصب

در صورتی که قصد دارید در مرحله نصب وردپرس از موتورهای جستجو درخواست کنید تا محتوای سایت شما را بررسی نکنند، مراحلی که در ادامه ارائه شده را دنبال کنید.

در اولین گام باید سیستم مدیریت محتوای وردپرس را روی هاستتان نصب کنید. سپس تیک گزینه «از موتورهای جستجو درخواست کن تا محتوای سایت را بررسی نکنند» را فعال کنید. سپس می‌توانید به راحتی تغییرات مد نظرتان را روی سایت انجام دهید. در نهایت می‌توانید این تیک را بردارید و از گوگل درخواست کنید تا سایتتان را ایندکس کند.

جلوگیری از ایندکس شدن وردپرس از طریق پیشخوان

اگر شما فرآیند نصب وردپرس را کامل کرده‌اید و به هر دلیلی گزینه جلوگیری از ایندکس شدن وب‌سایت توسط موتورهای جستجو را فعال نکرده‌اید، از طریق پیشخوان وردپرس می‌توانید این کار را انجام دهید. برای انجام این کار، مراحل زیر را طی کنید.

در قدم اول لازم است که نام کاربری و رمز عبورتان را وارد کرده و وارد پیشخوان وردپرس شوید. سپس در پیشخوان و از طریق منو «تنظیمات» زیر منو «خواندن» را انتخاب کنید. در این صفحه باید تیک گزینه «از موتورهای جستجو درخواست کن تا محتوای سایت را بررسی نکنند» را فعال کرده و تغییرات اعمال شده را ذخیره کنید. تا موتور جستجو وب سایتتان را تا زمان تکمیل شدن نهایی آن بررسی نکند.

نحوه جلوگیری از ایندکس شدن سایت وردپرس از طریق‌ هاست سی پنل

برای این کار کافی است وارد داشبورد cPanel شوید و سپس در بخش “Files” گزینه “Directory Privacy” را انتخاب کنید.

نحوه جلوگیری از ایندکس شدن سایت وردپرس از طریق‌ هاست سی پنل

در قدم بعدی، باید پوشه‌ای را که وردپرس در آن نصب شده است را شناسایی کنید. معمولاً فایل‌های مربوط به وردپرس در پوشه public_html قرار دارند. پس از پیدا کردن این پوشه، بر روی دکمه «ویرایش» واقع در کنار آن کلیک کنید.

عدم ایندکس سایت توسط موتورهای جستجو

پس از این مرحله، به صفحه‌ای منتقل خواهید شد که امکان فعال‌سازی قابلیت حفاظت با رمز عبور برای وب‌سایت را فراهم می‌کند. برای انجام این کار، کافی است کادری را که بیانگر «محافظت از این دایرکتوری با رمز عبور» است را تیک بزنید و در نهایت بر روی دکمه «ذخیره» کلیک کنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید نام دایرکتوری محافظت‌شده را نیز سفارشی‌سازی کنید.

 

پس از این مرحله، پیام تاییدی را مشاهده خواهید کرد که نشان‌دهنده تغییر مجوزهای دسترسی به دایرکتوری است. در گام بعدی، لازم است بر روی دکمه «بازگشت» کلیک کنید. سپس به صفحه‌ای منتقل خواهید شد که در آن امکان ایجاد یک نام کاربری و رمز عبور برایتان فراهم شده است. برای این کار، به یک نام کاربری و یک رمز عبور نیاز دارید، سپس باید آن‌ها را تأیید کنید. نام کاربری و رمز عبورتان را در مکانی امن یادداشت کنید چون ممکن است در آینده به آن‌ها نیاز داشته باشید.

پس از کلیک بر روی دکمه “ذخیره”، قابلیت محافظت از رمز عبور را به وب‌سایت وردپرس اضافه می‍شود. سپس هر بار که یک کاربر یا موتور جستجو به وب‌سایت مراجعه می‌کنید، نام کاربری و رمزی که قبلاً تعیین کرده‌اید را برای دسترسی نیاز خواهد داشت. در نتیجه سایت توسط موتور جستجو ایندکس نخواهد شد.

نحوه جلوگیری از ایندکس شدن سایت توسط موتورهای جستجو با افزونه Yoast SEO

افزونه Yoast SEO نیز به عنوان یکی از افزونه‌های پرطرفدار در بین کاربران وردپرس شناخته می‌شود. پس از فعال‌سازی پلاگین، به پیشخوان وردپرس رفته و در بخش مربوط به افزونه گزینه «تنظیمات» را انتخاب کنید. پس از ورود به صفحه تنظیمات، روی زبانه «انواع محتوا» یا Content Types که در بالای صفحه قرار دارد، کلیک کنید.

 جلوگیری از ایندکس شدن سایت توسط موتورهای جستجو

در این صفحه، شما می‌توانید با  غیر فعال کردن دکمه«نمایش نوشته‌ها در نتایج جستجو»  تعیین کنید که پست‌ها در نتایج جستجو نمایش داده نشوند. همچنین امکان فعال کردن جستجوی صفحات نیز در این بخش فراهم شده است.

ایندکس نشدن سایت توسط گوگل با افزونه

در نهایت، بر روی دکمه «ذخیره تغییرات» کلیک کنید، تا اصلاحات انجام شده به ثبت برسد.

استفاده از فایل robots.txt

در این روش باید وارد قسمت File Manager هاست شوید. سپس از پوشه public_html روی فایل robots.txt راست کلیک کرده و گزینه Edit را انتخاب کنید. سپس وارد محیط ویرایش فایل‌ها خواهید شد. با وارد کردن کد زیر در انتهای این بخش می‌توانید از ایندکس شدن محتوای سایت توسط گوگل و موتورهای جستجو پیشگیری کنید.

User-agent: *

Disallow: /wordpress/post-name/

استفاده از فایل robots.txt جهت پیشگیری از ایندکس سایت

مطلب پیشنهادی: بهترین هاست برای سئو سایت

سخن پایانی

جلوگیری از ایندکس شدن سایت توسط موتورهای جستجو، یکی از موضوعات مهم برای وب‌سایت‌های تازه‌کار است. چون این وب سایت‌ها با بلاک کردن موتورهای جستجو، مانع از نمایش سایت در نتایج جستجوی کاربران می‌شوند. زیرا نمایش مطالب یک سایت تازه‌کار برای کاربران جذابیت کافی ندارد. همچنین، ایندکس شدن سایت توسط گوگل، فرصت آزمون و خطا را از دارندگان سایت‌های جدید و آزمایشی می‌گیرد.

در این مطلب‌ هاست ایران نحوه غیرفعال کردن دسترسی موتور جستجو به مطالب سایت را ارائه کرده‌ایم. اگر برای خرید هاست و دامنه نیاز به دریافت راهنمایی دارید، با تیم هاست ایران در ارتباط باشید. تیم‌ هاست ایران در کلیه مراحل راه‌اندازی و مدیریت سایت همراهتان خواهد بود.

سؤالات متداول+ جواب

دلایل عدم نمایش سایت وردپرسی در گوگل چیست؟

  • غیرفعال کردن ایندکس سایت توسط موتور جستجو، یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم نمایش سایت در نتایج گوگل محسوب می‌شود.

علت ایندکس نشدن مطالب در گوگل چیست؟

  • noindex بودن تگ Robots، بلاک شدن موتورهای جستجو توسط سایت و استفاده از کدهای جاوا اسکریپت، از جمله دلایل اصلی ایندکس نشدن سایت توسط گوگل محسوب می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7  +  3  =  

دکمه بازگشت به بالا