آموزش های سرور

مانیتورینگ مصنوعی چیست؟

۵/۵ - (۲ امتیاز)

مانیتورینگ مصنوعی چیست؟ مانیتورینگ مصنوعی فرآیند نظارت بر سیستم‌ها و فرآیندها با استفاده از الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی گفته می‌شود. در این روش، داده‌ها به صورت پیوسته جمع‌آوری و تحلیل می‌شوند تا عملکرد و وضعیت سیستم‌ها به صورت دقیق و خودکار بررسی شود.

مانیتورینگ مصنوعی می‌تواند در حوزه‌های مختلفی مانند فناوری اطلاعات، سلامت، تولید و غیره مورد استفاده قرار گیرد. این فرآیند به شما کمک می‌کند عملکرد وب‌سایت خود را برای بهبود تجربه کاربری ارتقا دهید. عملکرد وب‌سایت از عوامل کلیدی موفقیت کسب‌وکار شماست.

اگر تا پیش از این داشتن وب‌سایتی با عملکرد مناسب در مواقع اوج بار مزیتی برای کسب‌وکار به شمار می‌رفت، امروزه این امر به یک ضرورت تبدیل‌ شده‌است. برای بررسی نحوه تعامل کاربر با وب‌سایت و فعالیت‌های او روش‌های گوناگونی وجود دارد. یکی از این روش‌های رایج مانیتورینگ مصنوعی است. 

مفهوم مانیتورینگ مصنوعی چیست؟

اگر بخواهیم مفهوم مانیتورینگ مصنوعی را بیان کنیم، بهتر است این‌گونه بگوییم که مانیتورینگ مصنوعی یکی از روش‌های نظارت بر برنامه‌ها است که از رکوردهای اسکریپت‌شده درخواست‌های کاربر برای شبیه‌سازی تعاملات کاربر با وب‌سایت یا برنامه استفاده می‌کند. به‌طور خلاصه، مانیتورینگ مصنوعی به شما کمک می‌کند تا تجربه کاربر با وب‌سایت را درک و از همین اطلاعات برای بهبود تجربه کاربری استفاده نمایید.

مانیتورینگ عملکرد وب‌سایت یک فرایند مبتنی‌بر آزمون و خطاست و انتظار داریم که پس از این آزمون‌ها، اطلاعات دقیقی از جنبه‌های مهم تجاری وب‌سایت یا برنامه و در‌دسترس‌بودن و سرعت آن در مواقع مختلف به‌دست آوریم. ابزارهایی که برای مانیتورینگ مصنوعی به‌کار می‌روند، قرار است به پرسش‌هایی پاسخ دهند که در تصمیماتی که برای وب‌سایت خود می‌گیرید، بسیار موثرند. برخی از این سوال‌های مهم عبارت‌اند از: آیا وب‌سایت یا برنامه فعال و دردسترس است؟ سرعت وب‌سایت در این لحظه چقدر است؟ آیا قطعات سخت‌افزاری به‌خوبی کار می‌کنند؟ آیا APIها وظایف خود را به‌درستی انجام می‌دهند؟

مفهوم مانیتورینگ مصنوعی چیست؟

مانیتورینگ مصنوعی چگونه کار می‌کند؟

مانیتورینگ مصنوعی عملیات شبیه‌سازی وب بین کاربر مجازی و وب‌سایت یا برنامه تحت‌وب انجام می‌دهد تا بتوان رفتار او را تحلیل کرد. این تراکنش‌ها معیارهای مختلفی نظیر در دسترس بودن سرور وب‌سایت، زمان پاسخ‌دهی، اشکالات و خطاهای احتمالی را بر اساس سیستم‌عامل‌ها و مکان‌های مختلف کاربر در سرتاسر جهان جمع‌آوری و ارائه می‌کنند.

هر تراکنش در بازه زمانی مشخصی شروع به کار و آزمایشی از‌ پیش‌ تعیین‌ شده را اجرا می‌کند. این مسئله به شما کمک می‌کند تا با درک ضعف‌ها و قوت‌های وب‌سایت خود، از همان ابتدا پروژه خود را روی پایه و اساسی مستحکم بنا کنید. مزیت دیگر ابزارهای مانیتورینگ مصنوعی، کم‌حجم‌بودن آن‌هاست؛ بنابراین، از آن‌ها حتی در مواقعی که ترافیک روی وب‌سایت به حداکثر خود رسیده است، می‌توانید استفاده کنید. این واقعا مسئله مهمی است؛ چراکه می‌توانید آزمایش‌های خود را در کل روز و در هفت روز هفته انجام دهید و به نتیجه‌گیری واقعی‌تری دست پیدا کنید.

انواع متدهای مانیتورینگ مصنوعی

مانیتورینگ مصنوعی این امکان را می‌دهد تا وب‌سایت یا اپلیکیشن‌های خود را از دیدگاه کاربران نهایی ببینید و آزمایش کنید. همچنین، می‌توانید متوجه شوید که عملکرد دقیقا در کجا و چه زمانی کاهش یافته است یا اصلا در وب‌سایت شما مشکلی وجود دارد که بر عملکرد آن تاثیر منفی بگذارد یا خیر. فواید استفاده از نظارت مصنوعی تنها به این موارد محدود نمی‌شود. در ادامه، برخی دیگر از مزایای مهم استفاده از این تکنولوژی را معرفی خواهیم کرد.

متدهای مانیتورینگ مصنوعی

مانیتورینگ مصنوعی آپ‌تایم

اولین و شاید ابتدایی‌ترین نوع نظارت مصنوعی، بررسی آپ‌تایم وب‌سایت است. این آزمایش در دسترس بودن وب‌سایت برای عموم کاربران را اندازه‌گیری می‌کند و خروجی آن نیز معمولا با درصد بیان می‌شود. اگر آپ‌تایم وب‌سایت شما حدود ۹۹.۹۹درصد باشد، به معنی این است که سرور وب‌سایت تنها در طول سال در حدود ۵ دقیقه احتمالا از کار خواهد افتاد؛ بنابراین، می‌توان گفت که وب‌سایت شما تقریبا همیشه در دسترس خواهد بود.

سیستم مانیتورینگ آپ‌تایم این کار را با ارسال درخواست ساده در بازه زمانی تعریف‌ شده‌ و سپس بررسی وضعیت پاسخ سرور انجام می‌دهد؛ بنابراین، شما هم می‌توانید از این معیار استفاده کنید تا ببینید آیا سایر کاربران هم می‌توانند به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کنند یا خیر. نرم‌افزارهای مانیتورینگ آپ‌تایم متعدد هستند. یکی از این نرم‌افزارهای کارآمد، Sematext Synthetics است که می‌توان آن را برای سناریوهای مختلف شخصی‌سازی کرد. همچنین شما با خرید سرور مجازی ابری مطمئن می‌توانید آپتایم سایت خود را همیشه در درسترس نگه دارید.

مانیتورینگ مصنوعی عملکرد وب

در هر زمینه‌ای که فعالیت داشته باشید، رقبای شما همواره در تلاش برای بهبود رتبه و حذف شما از میدان رقابت هستند. این اصل مهم در حوزه بازاریابی است. در این جنگ، وب‌سایت شما به عنوان اسلحه اصلی شما عمل می‌کند و شما باید از آن بهترین استفاده را بردارید. اگر وب‌سایت شما نشان‌دهنده عملکرد ضعیفی باشد، واضح است که دستورات رقبا را دنبال کرده‌اید.

برای نظارت بر عملکرد وب‌سایت خود، می‌توانید از ابزارهای مانیتورینگ سرور استفاده نمایید تا اطمینان حاصل کنید که کاربران و مشتریان شما از عملکرد وب‌سایت یا اپلیکیشن خود راضی هستند یا خیر.

مانیتورینگ مصنوعی عملکرد وب

مانیتورینگ مصنوعی  APIها

APIهای داخلی و هم API های خارجی وب‌سایت نقش مهمی در موفقیت وب‌سایت شما ایفا می‌کنند؛ بنابراین، نظارت بر APIها برای اطمینان از صحت عملکرد آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از نظارت مصنوعی، می‌توانید APIهایی که کارایی ضعیفی دارند را قبل از تاثیرگذاری بر تجربه کاربران شناسایی و راه‌حلی برای آن‌ها ارائه دهید.

مانیتورینگ مصنوعی HTTP

این روش نیز به شما اطلاع می‌دهد که وب‌سایت شما از نقاط مختلف جهان پینگ‌ شده‌ و در دسترس است. علاوه بر این، اطلاعات دیگری مانند سرعت بارگذاری صفحه‌ها و وضعیت کدهای HTTP نیز ارائه می‌شود. توجه نمایید که ابزارهای پیشرفته‌تری نیز وجود دارند که با آن‌ها می‌توانید درخواست‌های پیچیده‌تری از HTTP را تنظیم و پاسخ‌های آن‌ها را نظارت کنید.

مانیتورینگ مصنوعی مرورگر

مانیتورینگ مصنوعی مرورگر به شما کمک می‌کند تا عملکرد مرورگرهای مختلف را در حین بارگذاری وب‌سایت خود بررسی نمایید. باید مطمئن شوید که عملکرد و تجربه کاربر در استفاده از وب‌سایت، بدون توجه به سیستم‌عامل و مرورگر مورد استفاده، مناسب باشد، و این همان کاری است که مانیتورینگ مصنوعی برای شما انجام می‌دهد.

تفاوت میان مانیتورینگ مصنوعی و حقیقی چیست؟

بطور کلی، دو راه برای مانیتورینگ رفتار کاربر روی وب‌سایت وجود دارد: یکی مانیتورینگ مصنوعی و دیگری مانیتورینگ حقیقی. همانگونه که آگاه هستید، مانیتورینگ مصنوعی از برخی اسکریپت‌ها استفاده می‌نماید که بر‌اساس آن‌ها، رفتار کاربر روی وب‌سایت «شبیه‌سازی» می‌شود، بدون اینکه واقعا حتی کاربری در بین حضور داشته باشد. مانیتورینگ حقیقی (RUM) همچنین تعاملات بین وب‌سایت و کاربران واقعی را رصد می‌نماید. این کار به‌کمک کد جاوا‌اسکریپت کوچکی انجام می‌شود که به وب‌سایت شما اضافه می‌شود و هر تراکنش و تعامل بین کاربر نهایی و سرور وب‌سایت را ذخیره می‌کند.

همچنین هیچ دلیل منطقی برای انتخاب تنها یکی از این دو روش مانیتورینگ وجود ندارد. هر یک از این دو روش ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و شما باید براساس نیازهای خود تصمیم بگیرید که از کدام یک استفاده کنید.

بایستی توجه داشت که مانیتورینگ مصنوعی بیشتر برای راه‌حل‌ها و اقدامات کوتاه‌مدت مناسب است؛ در حالی که ابزارهای RUM مانند Sematext Experience می‌توانند روندهای بلندمدت را به شما نمایش دهند؛ بنابراین می‌توانید از آن‌ها برای برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت استفاده کنید.

تفاوت میان مانیتورینگ مصنوعی و حقیقی چیست؟

کلام آخر

در این مطلب به‌طور مفصل درباره مانیتورینگ مصنوعی صحبت کرده و بیان کردیم که مانیتورینگ مصنوعی یا Synthetic Monitoring با استفاده از اسکریپت‌های سبک رفتار کاربر را شبیه‌سازی نمایید و عملکرد وب‌سایت را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کند.

تصور کنید راهی وجود داشت که به شما امکان می‌داد پیش از رونمایی وب‌سایت یا اپلیکیشن، اطمینان یابید که کاربر از استفاده از آن رضایت دارد؟ آیا تجربه خوبی خواهد داشت؟ آیا سرعت وب‌سایت به‌اندازه کافی بالا است که در مواقع بحرانی و اوج بار تمامی درخواست‌های دریافتی از کلاینت را به‌درستی پاسخ دهد؟ همه این‌ها با استفاده از مانیتورینگ مصنوعی ممکن است. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دقیقی از مانیتورینگ مصنوعی، انواع آن و نحوه عملکرد به‌دست آورید.

 

سوالات متداول

  • آیا مانیتورینگ مصنوعی بر عملکرد وب‌سایت تاثیر دارد؟

خیر، اسکریپت‌های مورد استفاده بسیار سبک هستند و می‌توان از آن‌ها در اوج بار وب‌سایت بدون تاثیر منفی بر عملکرد استفاده کرد.

  • مانیتورینگ مصنوعی چیست؟

ابزارها و روش‌های مانیتورینگ مصنوعی به شما امکان می‌دهند تا رفتار کاربر را هنگام استفاده از وب‌سایت یا اپلیکیشن شبیه‌سازی نمایید و از داده‌های حاصل برای بهبود وب‌سایت استفاده کنید.

  • چگونه مانیتورینگ مصنوعی کار می‌کند؟

مانیتورینگ مصنوعی عملیات شبیه‌سازی وب میان کاربر مجازی و وب‌سایت یا برنامه تحت‌وب شماست تا بتوانید رفتار او را تحلیل کنید. برای اطلاعات بیشتر متن مقاله را مطالعه فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4  +    =  7

دکمه بازگشت به بالا