آموزش پلسکمیزبانی وب

مزایای کنترل پنل پلسک

۵/۵ - (۱ امتیاز)

شناخت مزایای کنترل پنل پلسک کمکتان می‌کند تا بهتر بتوانید کنترل پنل مد نظرتان را برای وب‌سایت یا سرویسی که دارید انتخاب کنید؛ زیرا با توجه به تنوع بالای کنترل پنل هایی که برای میزبانی وب‌سایت‌های مختلف ارائه شده، کاربران زیادی موقع انتخاب یک کنترل پنل برای مدیریت داده‌های سایت خودشان دچار تردید می‌شوند. 

بعضی از افراد تنها سی پنل یا دایرکت ادمین را به دلیل شناخت قبلی که از آن‌ها دارند به سایر کنترل پنل ها ترجیح می‌دهند. در صورتی که پلسک و سرویس‌های دیگر نیز با وجود امکانات و مزایایی که دارند می‌توانند انتخاب مناسبی برای میزبانی داده‌های وب‌سایت‌های زیادی باشند.

کنترل پنل پلسک (Plesk) چیست؟

پلسک در سال ۲۰۰۱ توسط یک شرکت روسی ساخته شده و قابلیت میزبانی تجاری مبتنی بر لینوکس و ویندوز را دارد. با وجود امکانات متنوعی که برای مدیریت وب‌سایت‌ها و میزبانی وب توسط این کنترل پنل در نظر گرفته شده، از زمان شروع به کار پلسک تا به امروز افراد زیادی از آن برای مدیریت داده‌های وب‌سایت خودشان استفاده می‌کنند.

رابط کاربری گرافیکی مناسب، امکان استفاده از Plesk به عنوان یک نرم‌افزار مجازی ساز سرویس دهنده (VPS)، پشتیبانی از اغلب مدیریت پایگاه داده محبوب، امکان استفاده در سرورهای مبتنی بر لینوکس و ویندوز و امکان انجام وظایف و فرآیندهای مختلف در یک یا چند سرور به صورت خودکار موجب شده که روز به روز محبوبیت این سرویس نزد کاربران بیشتر شود و افراد بیشتری مایل به استفاده از کنترل پنل پلسک شوند.

مزایای کنترل پنل پلسک

ویژگی‌های مهم کنترل پنل پلسک

کنترل پنل پلسک نیز مانند سایر سیستم‌های نرم‌افزاری که برای مدیریت داده‌ها طراحی می‌شوند، دارای ویژگی‌های متعددی است. کسانی که قصد دارند از این کنترل پنل برای میزبانی داده‌هایشان یا در سرویس‌های هاستینگ استفاده کنند، لازم است مواردی که در ادامه ارائه شده را به عنوان ویژگی‌های پلسک بشناسند.

  • توانایی مدیریت DNS برای وب‌سایت‌های مختلف
  • تغییر پارامترهای کلیدی مانند افزودن و حذف پایگاه داده و…
  • امکان مدیریت حساب‌های سرور از جمله تعیین نحوه دسترسی کاربران
  • پشتیبان گیری از سرور با کمک ابزارهای مختلف
  • امکان مدیریت ایمیل از جمله مدیریت سرور ایمیل، پیکربندی و…
  • امکان نصب و مدیریت گواهینامه‌های SSL
  • پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز و لینوکس
  • امکان دسترسی به فایل‌های گزارش سرور
  • امکان نصب برنامه‌های جدید روی سرور
  • افزایش امنیت سرور با وجود امکاناتی مانند قابلیت آنتی اسپم و آنتی ویروس
  • پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف
  • امکان مدیریت DNS ها

مطلب مرتبط: مقایسه کنترل پنل‌های سی پنل و پلسک

نسخه‌های مختلف پلسک بر اساس لایسنس تجاری

این نرم‌افزار تجاری در ورژن های مختلف و با توجه به نیاز کاربران ارائه شده است. با توجه به اینکه کدام یک از ورژن های این کنترل پنل حرفه‌ای را نیاز دارید می‌توانید هزینه لایسنس نسخه مد نظرتان را به صورت ساعتی در بازارچه ابری‌ هاست ایران پرداخته و از پلسک استفاده کنید. در ادامه نسخه‌های مختلف این نرم‌افزار را جهت شناخت بیشتر معرفی کرده‌ایم.

  • نسخه Web Admin Edition جهت مدیریت یک‌ هاست معمولی
  • نسخه Web Pro Edition جهت مدیریت حداقل ۳۰ دامنه
  • نسخه Web Host Edition جهت ارائه سرویس‌های نیازمند دارای ویژگی مدیریت فروش
  • نسخه کامل پلسک یا Business Plans که تمام امکانات این نرم‌افزار را پشتیبانی می‌کند.

کاربرد کنترل پنل پلسک

مزیت‌های کنترل پنل پلسک

اغلب کسانی که می‌خواهند برای اولین بار از پلسک استفاده کنند با سوال مزایای کنترل پنل پلسک کدام هستند؟ مواجه می‌شوند. به همین دلیل، در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کنترل پنل را ارائه کرده‌ایم، تا موقع انتخاب آن کمتر دچار شک و تردید شوید.

۱) رابط کاربری ساده و مستقیم

رابط کاربری بسیار ساده آسان و کاربران به راحتی می‌توانند باعث شود تا بعد از ورود به پلسک با کمک چند کلیک این سیستم نرم‌افزاری را راه‌اندازی و استفاده کنند؛ بنابراین کاربران عادی نیز موقع استفاده از پلسک مشکلی نخواهند داشت و می‌توانند از این سیستم نرم‌افزاری به عنوان کنترل پنل وب‌سایت‌های خودشان استفاده کنند.

۲) امنیت بالای کنترل پنل پلسک

پلسک مجهز به ابزارهای تأمین کننده امنیت مانند Fail2ban است و به صورت مدام اطلاعاتی که از طریق سرور جابجا می‌شوند را اسکن می‌کند؛ بنابراین در صورتی که خطرات امنیتی و احتمال نفوذ هکرها به کنترل پنل وجود داشته باشد، پلسک به راحتی این مشکل را شناسایی کرده و خطرات موجود را برطرف می‌کند.

۳) قابلیت پشتیبانی از زبان‌های مختلف

 از آنجا که کنترل پنل پلسک یک نرم‌افزار محبوب و جهانی است، برای کشورهای مختلف ترجمه شده و همین امر کار کردن با آن را برای کاربران آسان می‌کند. در حال حاضر پلسک به صورت پیش‌فرض از ۱۲ زبان از جمله انگلیسی، آلمانی، ژاپنی و چینی پشتیبانی می‌کند.

۴) نصب و راه‌اندازی سریع و رایگان وب‌سایت‌

با توجه به اینکه یکی از مزایای کنترل پنل پلسک سازگاری این نرم‌افزار با سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف مانند وردپرس، جوملا و… است، برای راه‌اندازی وب‌سایتتان روی این بسترها مشکل خاصی نخواهید داشت و می‌توانید به راحتی سایت وردپرسی خودتان را با پلسک آماده به کار کنید.

۴) به روزرسانی مداوم و اتوماتیک

کنترل پنل پلسک به صورت خودکار به طور دائم به روز رسانی می‌شود و می‌توانید شاهد مسدود شدن حفره‌های امنیتی روی آن و بهبود این کنترل پنل حرفه‌ای باشید؛ بنابراین موقع استفاده از پلسک، خیالتان از بابت عدم دسترسی نفوذگران به داده‌ها و اطلاعاتی که در پایگاه داده و… ذخیره شده نخواهید داشت.

بخش ابزارها در پلسک

۵) پشتیبانی از سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس

بعضی از کنترل پنل ها به نحوی طراحی شده‌اند که تنها امکان استفاده برای سرویس‌های ویندوزی و لینوکسی را دارند و کاربرانی که از این نرم‌افزارها برای توسعه محصولات خودشان استفاده کرده‌اند، راهی به جز خرید هاست با قابلیت پشتیبانی از لینوکس یا ویندوز ندارند.

اما در صورتی که از کنترل پنل پلسک برای میزبانی داده‌هایتان استفاده می‌کنید، محدودیتی برای سرویس‌های توسعه داده شده بر پایه ویندوز یا لینوکس نخواهید داشت و همه برنامه‌هایی که با این نرم‌افزارها توسعه داده شده‌اند را می‌توانید روی این سرویس میزبانی کنید.

مزیت های استفاده از کنترل پنل پلسک

۶) طراحی ریسپانسیو کنترل پنل پلسک

با توجه به اینکه کنترل پنل پلسک به صورت ریسپانسیو طراحی شده است، کاربرانی که از این سرویس استفاده می‌کنند می‌توانند حتی با گوش هوشمند خودشان وارد پلسک شده و نظارت کامل روی مدیریت داده‌هایشان داشته باشند.

سؤالات متداول پیرامون مزایای پلسک

۱) افزونه‌های مهم پلسک کدامند؟

از جمله مهم‌ترین افزونه‌های کنترل پنل پلسک می‌توان به Docker Remote، WordPress Toolkit و Security Advisor اشاره کرد.

۲) آیا کنترل پنل پلسک رایگان است؟

کنترل پنل پلسک رایگان نیست و برای استفاده از امکانات آن باید لایسنس تهیه کنید.

۳) آیا پلسک امن است؟

به دلیل اینکه پلسک (Plesk) از گواهی ssl استفاده می‌کند بسیار امن است.

سخن پایانی

انتخاب یک کنترل پنل مناسب یعنی گزینش میان گزینه‌هایی مانند سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک است، انجام این انتخاب نیازمند اطلاع دقیق از مزایا و معایب هر یک از این کنترل پنل ها است، در نتیجه در این مطلب ما ویژگی‌های منحصر به فردی از کنترل پنل پلسک را برای عزیزانی که قصد انتخاب این کنترل پنل را دارند مطرح کردیم و مورد بررسی قرار دادیم.

به شما توصیه می کنیم تا صرفا بر اساس بررسی مزایای پلسک اقدام به انتخاب کنترل پنل خود نکنید و مزایا و معایب کنترل پنل‌هایی مانند دایرکت ادمین و سی پنل را هم به عنوان گزینه های دوم و سوم مورد بررسی قرار دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  6  =  12

دکمه بازگشت به بالا