مجله خبری هاست ایران » طراحی و توسعه » چگونه نقد و بررسی موفقی در زمینه طراحی داشته باشیم؟
طراحی و توسعه طراحی وب گرافیک

چگونه نقد و بررسی موفقی در زمینه طراحی داشته باشیم؟

چگونه نقد و بررسی موفقی در زمینه طراحی داشته باشیم؟

جلسه نقد و بررسی طراحی باعث می‌شود پروسه خلاقیت بهتر مدیریت شود. وقتی انتقادها در رابطه با یک طرح به‌خوبی پیش برود، ایده‌های بیشتری ساخته‌وپرداخته می‌شوند و راه‌های بهتری برای حل مسائل به ذهن افراد می‌رسد. با این روند طراح می‌تواند بهترین راه‌حل را انتخاب کرده و آن را عملی کند. اما زمانی که بحث و انتقاد در رابطه با یک طراحی راه غلطی را در پیش بگیرد، منبع بزرگی از ناامیدی برای طراحی ایجاد می‌شود؛ طراحانی که با قضاوت بیجا و یا انتقاد توهین‌آمیز موردحمله افراد قرارگرفته‌اند از جلسات بحث و انتقاد در رابطه با طرح خاطره خوبی ندارند.

اگر قصد دارید تا در مورد طراحی و نقد و بررسی در رابطه با آن جلسه‌ای در مجموعه خود برگزار کنید با ما همراه باشید.

نقد و بررسی طراحی چیست؟

نقد و بحث طراحی چیست؟

جلسه نقد و بررسی طرح درواقع جلسه‌ای است که طراح کارهای ناتمامش را با سایر همکارانش به اشتراک می‌گذارد. درواقع هدف از تشکیل چنین جلساتی بهتر کردن طرح نهایی است. درواقع جلسات نقد و بررسی طرح شاید شبیه به جلسات برین استورمینگ، یا طوفان مغزی برای پیدا کردن ایده بهتر باشد، اما این دو مفهوم کاملاً باهم متفاوت هستند. هدف اصلی از جلسات برین استورمینگ پیدا کردن ایده‌های جدید است، اما هدف نهایی جلسات نقد و بررسی طرح، بحث در رابطه با طرح ارائه‌شده و تغییرات آتی آن است.


مقاله مرتبط: ۵ عادتی که شرکت های طراحی باید برای افزایش بهره‌وری در سال ۲۰۱۸ به‌کارگیرند


جلسه باید چگونه مدیریت و هدایت شود؟

گروهی که در رابطه با طرح در جلسه انتقاد می‌کنند معمولاً دسته‌ای از افراد (از سه نفر تا پنج نفر) هستند. در این جلسه غیررسمی، هر یک از افراد باید جایگاه خود در مجموعه را فراموش کنند و بدون هیچ حس برتری برای به نتیجه رسیدن طرح تلاش کنند.

از این جلسه چه چیزهایی به دست می‌آید؟

به‌طورکلی جلسات بحث و انتقاد در رابطه با طرح دو نتیجه مثبت دارد:

  • در این جلسه نظرها و بازخوردهایی مطرح می‌شود که به بهبود طرح کمک می‌کند.
  • محرکی برای طراح است تا طرح خود را بهبود ببخشد؛ طراح باید حس مثبت و خوبی پس از جلسه داشته باشد، حتی اگر بداند کارهایی زیادی برای انجام دادن دارد.

کارهایی که باید قبل از جلسه انجام داده شود

کارهایی که باید قبل از جلسه انجام داده شود

یک معیار روشن و واضح برای ارزیابی طراحی ایجاد شود

برای ایجاد یک معیار واضح و روشن باید جدول و شاخصی تعیین شود. درواقع معیار یک اندازه و شاخص ذهنی است ولی داشتن یک معیار مشخص سطح کیفیت کار را تعیین می‌کند. زمانی که طراح به جلسه می‌آید با انبوهی از اظهارنظرهای شخصی روبه‌رو نمی‌شود بلکه کارش را نسبت به معیار ذهنی افراد حاضر در جلسه می‌سنجد. داشتن معیار مشخص کمک می‌کند تا پیش‌بینی‌ها و نقدهای به‌جایی در رابطه با طرح مطرح شود.


مقاله مرتبط: رهبران خلاق با طراحان چگونه برخورد می کنند؟


به هر یک از اعضای جلسه، نقش مشخصی را محول کنید

هر یک از اعضای جلسه نقد و بررسی طرح باید از به سه نقش و قانون نیاز دارند:

  • ارائه‌کننده یا پرزنتر-طراح یا طراحانی که طرحی را ارائه کرده‌اند
  • تسهیل کننده-شخصی که جریان بحث را کنترل می‌کند و به باعث می‌شود تا جلسه منجر به نقدی موفق شود
  • انتقاد کننده-طراحان دیگر، توسعه‌دهنده، مدیران محصول و یا سهامدارانی که بازخوردی از طرح را به طراح یا طراحان منتقل می‌کنند.

مقاله مرتبط: چگونه پروژه و تیم طراحی وب‌ سایت را مدیریت کنیم؟


نقش ارائه‌دهنده

نقش ارائه دهنده

  1. ارائه بستر و زمینه

یکی از بدترین چیزهایی که ممکن است در طول جلسه نقد و بررسی طرح رخ بدهد این است که ارائه‌دهنده یا طراح فکر کند سایر اعضای جلسه به‌اندازه او از طرح اطلاعات دارند. ارائه یک بستر و زمینه و توضیح در رابطه با طرح اولین چیزی است که یک طراح باید در جلسه نقد و بررسی در نظر داشته باشد. با ارائه توضیحی در رابطه با متن شما به افراد این اجازه را می‌دهد تا طرح را بهتر بفهمند و اظهارنظر کنند.

برای تهیه متن و یا ایجاد بستر، ارائه‌دهنده ممکن است به موارد زیر نیاز داشته باشد:

  • شناسایی کاربر نهایی-توصیف نحوه برقراری ارتباط طرح با کاربر، بررسی انتقادهایی که کاربر ممکن است در طول کار با آن‌ها مواجه شود و چگونه با طرح یا محصول ارتباط مستقیم برقرار می‌کند.
  • به اشتراک گذاشتن تجربه کلی کاربر-وقتی قصد ارائه کار خود رادارید، تنهای بخش‌هایی از آن را نمایش ندهید و کل کار را به معرض نمایش قرار دهید. طراحان ابزارهای قدرتمندی برای نمایش کلیت طرح در اختیاردارند که یکی از بهترین ابزارها، استوری برد است که وضعیت کاملی از طرح را در اختیار افراد قرار می‌دهد.
  1. اهداف خود را در جلسه نقد به اشتراک بگذارید

ارائه‌دهنده قبل از ورود به جلسه باید این سؤال را از خودش بپرسد که قرار است از این جلسه چه چیزی بیاموزد؟ این مهم است که نظرات خود را با دیگر اعضای گروه به اشتراک بگذارید. اگر به افراد اجازه دهید تا نظر خود را آزادانه ارائه دهند می‌توان بر روی مسائل تمرکز بیشتری داشت-نقد و بررسی در مسیر درستی حرکت خواهد کرد و نظرهای مثبت و کارسازی ارائه می‌شود. بدون هدف، همه افراد نظرات کلی و شخصی خود را مطرح می‌کنند و جلسه بیشتر به یک جلسه برین استورمینگ تبدیل می‌شود تا جلسه نقد و بررسی طراحی.

  1. از طراحی پویا برای ارائه استفاده کنید

کیفیت بازخوردی که دریافت می‌کنید با میزان صداقت و روراستی نحوه ارائه شما رابطه مستقیم دارد. وقتی ارائه نکته هیجان‌انگیزی نداشته باشد، میزان بازخوردهای مثبت هم به‌تبع کاهش پیدا می کند-مردم زمان زیادی را صرف می‌کنند تا چیزی که شما به آن‌ها ارائه می‌دهید را تصویر کنند. هرچه بیشتر بر روی ارائه تمرکز کنید بدون شک، کیفیت بازخوردها هم افزایش پیدا می‌کند. وقتی افراد از بستر نقد می‌توانند با طراح ارتباط برقرار کنند درنتیجه طراحی هم هرچه بهتر می‌شود. اگر ارائه‌ای پویا داشته باشید که مخاطب را درگیر کند، بازخوردهای مناسب و نزدیک به نظر جامعه دریافت می‌کنید.

  1. سؤالات مشخصی بپرسید تا پاسخ‌های مشخصی دریافت کنید

سؤالات عمومی مثل «آیا فکر می‌کنید این طرح خوب است؟» نظرات درست و باارزشی را برای طراح مطرح نمی‌کند. دقیق باشید.۳ الی ۵ سؤال مشخص تعیین کنید و این سؤال‌ها را از افراد بپرسید. حتی اگر از جوابی که اعضای گروه به شما ارائه می‌دهد مطمئن هستید، بازهم سؤالات تعیین‌شده را بپرسید، با طرح سؤال‌های مشخص می‌توانید بحث جدیدی را شروع کنید و درنهایت به نظرهای ارزشمندی برسید.

  1. زمان دریافت نظرها و بازخوردها یادداشت بردارید

ازنظرهای مهم نوشته‌ای تهیه کنید تا بعداً آن‌ها را بر روی کار نهایی اعمال کنید.

نقش تسهیلگر

نقش تسهیلگر

  1. تسهیل گر و ارائه‌دهنده نباید یک نفر باشد

ترکیب دو نقش ارائه‌دهنده و تسهیل‌گر کار بسیار وسوسه‌برانگیزی است، اما بهتر است از این وسوسه دوری کرد. اگر طراح جلسه را هدایت کند و کنترل بحث را بر عهده بگیرد، به‌احتمال‌زیاد از قدرتش استفاده می‌کند تا نظرها را به مسیر موردنظرش هدایت کند و دیگر در اینجا نقش ارائه‌دهنده نادیده گرفته می‌شود. حس درونی فرد باعث می‌شود تا نظرها را به سمتی هدایت کند ه به ایده‌های اصلی طراح نزدیک شود و در کل همه‌چیز باب میل طراح پیش برود. بدون شک همه طراحان چنین خصلتی ندارند ولی برای جلوگیری از رخ دادن هرگونه اتفاقی بهتر است که این روند پیش نرود.

  1. قوانین مشخصی تعیین کنید

بدون تعیین قوانین پایه و مشخص، بحث‌ها و انتقادها ممکن است به بیراهه برود و به مسیری تخریب‌کننده تبدیل شود، پس برای جلوگیری از چنین اتفاقی ضروری است که:

  • نقش‌ها را توصیف کنیم-این مسئله را روشن کنید که هر فردی در اتاق چه وظیفه‌ای دارد، تعریف نقش منتقدها بسیار مهم است. برای نقد باید از لحن مناسبی استفاده کرد، ترجیحاً از جملاتی مثل «برای مثال» استفاده کرد.
  • معیارهای ارزیابی طراحی را توصیف کنید-معیارها باید قبل از جلسه تعیین شوند و یادآوری معیارها به افراد حاضر در جلسه ضروری است.
  1. مشارکت برابر

جلسات نقد و بررسی جلساتی مبتنی بر همکاری و فعالیت است، به همین دلیل است که اساس جلسات نقد و بررسی بر مکالمه است نه صحبت انفرادی. تسهیل‌کننده باید از ایده مطرح‌شده پشتیبانی کند و اعضای گروه را به صحبت کردن تشویق کنند.

  1. زمان را در نظر داشته باشید

با یادآوری زمان به افراد در طول بحث، انرژی بیشتری به گفتگو ببخشید تا گفتگو زودتر به نتیجه برسد.

  1. از بحث‌های بی‌ربط دوری‌کنید

در طول بحث از پرداختن به مسائل بی‌اهمیت دوری‌کنید. اگر بحث از مسیر اصلی دور شد، تسهیل‌کننده باید بحث را دوباره به مسیر اصلی هدایت کند تا ارائه‌دهنده به مسیر و هدف اصلی خود برسد.

نقش منتقد

نقش منتقد

  1. با ارائه‌دهنده همکاری کنید

این مسئله بسیار روشن و واضح است، اما برخی از منتقدان بدون در نظر داشتن ارائه‌دهنده، نظرهای خود را تندوتیز مطرح می‌کنند. منتقد باید در نظر داشته باشد که نقد فرصتی نامحدود برای ارائه نظرات سازنده است.

در این بخش برخی از ویژگی‌های منتقد بررسی‌شده است:

  • مثبت باشید-هیچ کس افراد سمی را دوست ندارد! هیچ‌گاه از کلمه تنفر برای توصیف یک طرح استفاده نکنید.
  • نیازهای ارائه‌دهنده را مشخص کنید-زمانی که بازخورد خود را به طراح ارائه می‌دهید، باید بدانید که ارائه‌دهنده قصد دارد به چه چیزی برسد، باید مشخص شود که هدف واقع‌گرایانه چیست.
  • قبل از صحبت کردن گوش دهید-اگر قبل از اظهارنظر تنها دقایقی بیشتر گوش دهید، بدون شک نظرات بهتری ارائه می‌دهید و شانس بیشتری را در اختیار ارائه‌دهنده قرار می‌دهید.
  • مسیر مناسبی پیشنهاد دهید، تجویز نکنید-به طراح نگویید که چگونه طرح را اصلاح کند، به یاد داشته باشید که باید به طراح راه‌حل ارائه دهید، شما تنها باید به طراح مسیر درست را نمایش دهید.
  1. در زمان اظهارنظر دقیق باشید

نظرهایی مثل «من این طرح را دوست ندارم»، نظرهای با جزئیات و دقیقی نیست و ارزش زیادی ندارد. دقیق باشید، دقیق بگویید که چه چیزی را دوست دارید و چرا. اگر راه‌های بهتری را توصیف کنید، ارائه مثال‌های بصری کمک بیشتری به شما می‌کند.

از اظهارنظرهایی مثل «این طرح در دنیای واقعی جواب نمی‌دهد» خودداری کنید و سعی کنید در کارهایتان از واقعیت استفاده کنید. این حقایق ممکن است در رابطه با هر چیزی باشد مثل شیوه طراحی رابط کاربری، تمرین‌ها، تحقیقات و …

  1. نظر شخصی‌تان را به بحث وارد نکنید

کلماتی که در طول بحث استفاده می‌کنید مهم است. نظرهایی مثل «من طراحی یو آی تیره را دوست ندارم» هیچ‌چیزی جز بحث بر اساس نظر شخصی نیست. در بیشتر اوقات نظر شخصی در طی بحث‌ها جدی گرفته نمی‌شود.

داشتن نظر شخصی و تجربه فردی هیچ اشکالی ندارد، اما اضافه کردن تنش در بحث درست نیست. هر استدلالی باید در زمینه نیازها و خواسته‌های کاربر ارائه شود. پس به‌جای جمله «من طراحی ui تیره را دوست ندارم»، ازجمله «به نظر می‌رسد کاربر طراحی ui تیره را دوست نداشته باشد» استفاده کنید.

  1. سؤال‌های واضح بپرسید

از رخ دادن هرگونه سو تفاهم و اشتباه در طول بحث خودداری کنید، روشن و واضح سؤال بپرسید تا هیچ سوءتفاهمی رخ ندهد. سؤال مبهم باعث می‌شود تا طراح فکر کند شما قصد ناسازگاری دارید، هرجایی که دلیل تصمیم‌گیری طراح را درک نکردید از سؤال «چرا» استفاده کنید.

  1. بعد از جلسه بازخوردهای بیشتری به طراح ارائه دهید

گاهی پیش می‌آید که برخی از افکار و نظرها و انتقادات بعد از جلسه به ذهن منتقد می‌رسد. اگر فکری پس از جلسه به ذهنتان رسید آن را یادداشت کرده و به طراح منتقل کنید.

نتیجه‌گیری

زمانی که یک جلسه نقد و بررسی به‌درستی اجرا می‌شود، درنتیجه ترکیبی عالی با استراتژی درست به دست می‌آید که طراح آن را سرلوحه کارش قرار می‌دهد. زمانی که هر فردی بخشی از یک فعالیت باشد حس خوب و تجربه و دانش افراد منتقل‌شده و نتیجه عالی حاصل می‌شود. جلسات نقادی چیزی شبیه به مکالمه غیررسمی بین افراد باهدف یکسان است که همه آن‌ها تلاش می‌کنند به بهترین راه‌حل برای مسئله‌ای برسند.

افزودن دیدگاه

کلیک برای ثبت دیدگاه